Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Google släpper verktyg för annonsspårning

Publicerad: 3 Augusti 2020, 12:38

Tillägget kommer som en konsekvens av större transparens kring konsumentdata.

Foto: Getty Images.

Verktyget ”Ads Transparency Spotlight” ska ge användare bättre översikt över varför de ser vissa annonser.


Ämnen i artikeln:

GDPRGoogle ChromeGoogle

Sedan en tid tillbaka har det bland annat på Facebook gått att klicka på ”varför ser jag den här annonsen”, för att sedan få information som exempelvis att man ingår i den målgruppen som annonsören vill nå. Nu skapar Google ett tillägg till Chrome som fungerar på ett liknande sätt. Det skriver Engadget. Med hjälp av verktyget ska användaren få veta vilka annonsörer som finns på sidan, hur många annonser som finns där, vilka adtech-bolag som är inblandade och vilken personlig data som använts.

Tillägget fungerar endast för annonser via Googles egna annonsnätverk.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

GDPRGoogle ChromeGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.