Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Google var effektivast"

Publicerad: 5 mars 2009, 15:45

Nu ska Obamakampanjens gräsrotsnätverk med 13 miljoner kontakter aktiveras till stöd för Obamas presidentskap. – Mycket snart går vi ut samlat och uppmanar våra anhängare att gå ut och knacka dörr eller ringa medborgare för att berätta om presidentens agenda, säger Obamas kampanjchef David Plouffe på besök i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Barack Obama

David Plouffe. Foto: Sören Andersson

David Plouffe medverkade i dag på Mötesplats Cision, där över 700 personer lyssnade på Obamakampanjens "unsung hero", som Obama själv beskrev honom vid valsegern den 4 november. Resumés Janne Sundling fick den enda svenska intervjun. Både KG Bergström och Skavlan på SVT nobbades.

Det här är också det första besöket från någon i den yttersta kampanjledaningen i Sverige och Europa sedan presidentvalet.

Extern länk

- Sajten ”Organizing for America”

Flera av Obamas kampanjmedarbetare har i dag positioner i Vita husetadministrationen. David Plouffe var bland de första att få ett sådant erbjudande, men tackade nej. Han är nu i stället den ledande strategen bakom att omvandla Obamakampanjens aktivism till stöd för presidentens politiska agenda. Normalt sett brukar kampanjapparaten somna in efter ett val.

Demokraterna gör nu ett försök i stor skala att hålla liv i gräsrotsrörelsen:
– Vi vill även fortsättningsvis engagera människor. Och när vi gick ut till våra anhängare efter valet var budskapet tydligt: Vi vill fortsätta, säger David Plouffe.

Genom "Organizing for America" ska man bygga upp något som aldrig prövats förut.
– Det blir mycket trial and error. Vi har hållit kontakten genom att regelbundet skicka ut meddelanden, men nu ska vi mycket snart testa att i stor skala få våra gräsrötter att gå ut och knacka dörr och sätta sig vid telefonen, eller ordna möten hemma.
– Det är bra för landet, det är bra för demokratin. Men det är också ett sätt för många människor att vara med och stötta president Obama i ett svårt läge.

"Organizing for America" har i dag tillgång till de 13 miljoner e-mailadresser och de fyra miljoner bidragsgivare som fanns i Obamakampanjen.
– Det som är anmärkningsvärt är att över hälften av dessa aldrig tidigare hade gjort någon aktiv insats i en politisk kampanj, säger David Plouffe.

Kampanjen har hyllats på alla plan - inte minst för hur man använde de digitala redskapen på ett smart sätt. Men Plouffes svar på frågan vilken enskild satsning på digitala media som betydde mest är ganska överraskande:
– Det allra mest effektiva var de enkla annonser vi körde på Google dagarna innan valdagen. De innehöll politiska budskap, men visade framförallt var och hur man kunde rösta.
– Undersökningarna visade att 30-40 procent av alla som kom till vallokalerna hade letat sig fram till informationen på det sättet. Och att tre av fyra som tidigare aldrig röstat valde oss avgjorde till slut presidentvalet, säger David Plouffe.

En längre exklusiv intervju med David Plouffe kommer i tidningen Resumé torsdagen den 12:e mars.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Barack Obama

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.