Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Googles annonsförsäljning bromsar in

Publicerad: 30 april 2019, 05:32

Sämre än väntat för Googles moderbolag Alphabet.

Foto: Flickr

Googles annonsförsäljning bromsar in, Global Gamings vd får lämna med omedelbar verkan och USA varnar Storbritannien för samarbete med kinesiska Huawei. Det är några av rubrikerna i Morgonsvepet.


Googles moderbolag Alphabets första kvartalsrapport lyckades inte leva upp till analytikernas förväntingar. Omsättningen landade på 36,3 miljarder, vilket motsvarar en ökning med cirka 17 procent jämfört med 2018, men cirka tio miljarder kronor lägre än förväntat. Det skriver Di.

Försäljningsintäkten för det första kvartalet landade på 29,5 miljarder dollar, medan Googles annonsaffär växte med 15 procent. Det innebar dock en inbromsning av tillväxten, då annonsförsäljningen växte med 24 procent under motsvarande period förra året, skriver Adage. Det väcker misstankar om att annonsörer just nu flyttar sina investeringar till konkurrenter som Amazon.

Den haltande tillväxten står i stark konstrast till Facebook som förra veckan rapporterade en 26 procenting ökning i annonsintäkter. Samma sak gäller med Amazons annonsaffär som under det första kvartalet ökade med 36 procent.

Alpabets resultat inkluderar böter på 1,7 miljarder dollar till EU-kommissionen för brott mot EU:s konkurrenslagstiftning. Akiten backade i efterhandeln.

Global Gamings vd får lämna
Bettingbolaget Global Gaming äger bland annat spelsajten Ninja Casino. Nu lämnar bolagets vd Joacim Möller sitt uppdrag med omedelbar verkan. Det skriver Breakit. Styrelsen har istället utsett Tobias Fagerlund som tillförordnad vd och koncernchef.

"Det är styrelsens uppfattning att Global Gaming är ett i grunden starkt bolag med stora förutsättningar att fortsätta vara en betydande aktör på den svenska marknaden. För att lyckas med det behöver bolagets förändringsarbete intensifieras ytterligare och det är styrelsens uppfattning att det omfattande arbetet och vägen framåt behöver ett nytt ledarskap", skriver bolaget i ett pressmeddelande enligt Breakit.

Global Gaming har haft en tuff ekonomisk period, och vinstvarnade den 15 april samtidigt som ett tidigare förslag om en utdelning om 3 kronor per aktie drogs tillbaka. Både omsättning och rörelseresultat sjönk i den första kvartalsrapporten.

"Vi har haft lägre intäkter, förvisso, men det är marknadsföringskostnaden som är för hög", sade vd:n Joacim Möller till Nyhetsbyrån Direkt vid tillfället.

Global Gaming arbetar nu med att rekrytera en ny permanent vd och koncernchef.

LÄS MER: "Casinochefen om 'Reklampaus'-kampanjen: Har lyssnat på kritiken"

USA varnar Storbritannien för samarbete med Huawei
Det var The Daily Telegraph som i förra veckan avslöjade att Storbritannien planerar att inkludera kinesiska Huawei i utbyggnaden av 5G-nätet – något som många länder med USA i täten har stängt dörren för med hänvisning till säkerhetsrisker. Nu riktar USA en varning från högsta ort mot Storbritannien, och säger att ländernas underrättelssamarbete kan komma att påverkas av beslutet. Det skriver The Guardian.

Microsoft byter namn på Bing Ads
Microsoft avslöjar i ett blogginlägg att bolaget gör en rebranding av Bing Ads, som framöver kommer gå under namnet Microsoft Advertising. Microsoft skriver att namnbytet kommer vara fördelaktigt för annonsaffären, då man noterat att kunderna redan uppmärksammat att Microsofts nya annonsprodukt "sträcker sig längre än sök".

"Under det följande året kommer vi introducera mer annonsprodukter med inbyggd AI, som mer anslutna till din data och din affär", säker Rik van der Kooi, corporate vice-president for Microsoft Advertising.

Bing kommer dock kvarstå som varumärke inom för Microsoft sökmotor mot konsumenterna.

Spotify når 100 miljoner betalande prenumeranter
Streamingjätten Spotify har nui 100 miljoner premiumabonnenter. Det framgår i bolagets rapport för det första kvartalet 2019. Det skriver Di Digital.

Den starka tillväxten drevs av framgångsrik marknadsföring i USA och stark tillväxt för Spotifys familjepaket. Bolaget såg även stark tillväxt till följd av sitt samarbete med Google Home Mini, samt på grund av en prissänkning på det paketerbjudande som Spotify Premium har med tv-tjänsten Hulu i USA.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.