Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Göran Åkestam är mäktigaste byråledaren

Publicerad: 28 maj 2008, 18:54

Göran Åkestam slåss för den intelligenta reklamen som behandlar människor med respekt. Men det är bara en av anledningarna till att han ligger i topp bland branschens reklamchefer.


Göran Åkestam. Foto: Sören Andersson

Göran Åkestam är både mångfalt prisbelönad copywriter och vd. Han har lång erfarenhet av kreatörsarbete på byråer som Rönnberg & Co, Hall & Cederquist och den tio år gamla egna byrån Åkestam Holst.

Det första Guldägget fick han för mer än 20 år sedan, men prishyllan har fyllts på med bland annat flera Guldlejon. Kombinationen av att både ha kreativ ådra och driv och sinne för affärer gör Göran åkestam till en stjärna.

Samtidigt är han också något så ovanligt som en genomgående populär byråledare i reklambranschen. Alla öser beröm och goda ord över Göran. Han är klok, ödmjuk, inspirerande och brinner för reklam. Inte oväntat att han blev ordförande för Guldägget förra året. Dessutom ger det resultat i form av nöjda kunder, både gamla och nya.

1. GÖRAN ÅKESTAM
Titel: vd Åkestam Holst
Inkomst: 888 336
”Trygg, säker, sympatisk – superlativen haglar om Göran Åkestam. Han hinner både med prestigeuppdrag som ordförandeskapet i Guldägget, håva in storkunder och kombi-nera vd-skapet med att vara copy. En vinnare.”

2. MICHAEL STORÅKERS & DAVID HÄGGLUND
Titlar: koncernchef/byråchef Storåkers McCann
Inkomst: MS: 2 821 636, DH: 0
”Att kalla Michael Storåkers driftig är en underdrift. Smart, extremt framåt, självsäker och socialt skicklig tar han sig fram och in där det behövs – och lite till. David Hägglund är en av Storåkers grundare och efter två år som art director på prestigetiteln franska Vogue är han tillbaka på Stureplan. Tillsammans kan de inte ta byrån annat än till en högre nivå.”

3. ERIK SOLLENBERG  
Titel: vd Forsman & Bodenfors
Inkomst: 1 529 817
”F&B har de senaste 15 åren varit landets mest framgångsrika byrå. Under Erik Sollenbergs ledning fortsätter de att leverera.”

4. NICLAS MELIN  
Titel: vd DDB Stockholm
Inkomst: 1 359 232
”Niclas Melin är en av nyckelpersonerna i DDB:s långa resa från reklambranschens föredettingdike till högst upp på vinnar-toppen. Med prestigelös syn på ledarskap och stor förståelse för både människor och affärer är Niclas Melin en person som vi kommer att se mer av.”

5. SUNIT MEHROTRA
Titel: styrelseordförande King
”Det spelar ingen roll hur många törnar byrån får, hur många som slutar eller vilka uppdrag som kommer och går – King består. Det kan den bara göra med ett starkt ledarskap.”

6. BJÖRN LARSSON  
Titel: styrelseordförande och vd Lowe Brindfors
Inkomst: 2 537 930
”Som en av rävarna i branschen fortsätter Björn Larsson att hålla täten. Brindfors är i dag en av de främsta och största byråerna inom Lowenätverket och det är bara att ta av hatten för den prestationen.”

7. CAROLA MÄÄTTÄ  
Titel: vd Ogilvy
Inkomst: 1 528 420
”Har klarat stormande tider med glans och lett byrån både till Guldägg och in i nya tider.” 

8. HANS SYDOW  
Titel: vd Saatchi & Saatchi
Inkomst: 1 268 703
”En av branschens mest kunniga och insatta personligheter har nyligen avslutat ordförandeskapet i Reklamförbundet. Vi hoppas att hans fulla fokus på byrå-kometen Saatchi & Saatchi kommer att lyfta byrån ännu högre.”

9. JOAKIM LANDIN & MARTIN GUMPERT 
Titlar: JL: vd Garbergs, MG:chefsstrateg
Inkomst: JL: 1 050 557
MG: 1 226 120
”Att gå från projektlederi till vd-skap är inte alltid ett givet steg, men för Joakim Landin har det funkat lysande. Martin Gumpert å sin sida fortsätter att vara en tongivande och inspirerande ledare i branschen.”

10. GUSTAF SEHLSTEDT  
Titel: vd Le Bureau
Inkomst: 582 636
”Trevlig och duktig, Gustaf Sehlstedt har bevisat att det inte behövs något nätverk för att göra en byrå framgångsrik.”

11. JOAKIM BRINKENBERG
Titel: vd ANR BBDO
Inkomst: 848 084
”För ANR pekar alla pilar uppåt. Joakim Brinkenberg har varit med länge – det i kombination med nyrekyteringar, omprioritering-ar och nya kunder gör ANR och dess vd till några att verkligen hålla ögonen på.”

12. MATIAS PALM-JENSEN
Titel: creative president Farfar
Inkomst: 579 644
”En av landets få internationella reklam-kändisar, Matias Palm-Jensen sköter byrå och juryuppdrag lika bra.”

13. KAY HÖÖK
Titel: vd Scholz & Friends Sthlm Inkomst: 830 235
”Bygger en storbyrå lite i skymundan, Kay Höök har gjort ett utmärkt jobb sedan starten.”

14. SVEN-OLOF BODENFORS
Titel: vd Case F&B
Inkomst: 2 138 203
”En av branschens absoluta giganter, en av landets bästa byråledare.”

15. STIG LUNDSTEDT 
Titel: vd Goss
Inkomst: 339 185
”Har satt Goss inte bara på den svenska byråkartan utan också på den internationella.”

16. JONAS HEDEBACK
Titel: vd Daddy
Inkomst: 754 115
”Expansion till USA och många internationellt prisade kampanjer: Han sköter sitt jobb.”

17. LISA LINDSTRÖM  
Titel: vd Doberman
Inkomst: 455 316
”Doberman har en framgångsrik byråsaga och Lisa Lindström är kundernas favorit.”

18. JOAKIM UEBEL 
Titel: vd Grow Partners
Inkomst: 1 195 124
”Har vuxit så det knakar de senaste åren, Grow slutar inte att växa.”

19. STEFAN ÖLANDER 
Titel: grundare och vd Rewir
Inkomst: 626 464
”Blir Sveriges bästa byrå om och om igen i sin genre – Stefan Ölander är en av de främsta anledningarna.”

20. ULF STRÖMQVIST  
Titel: vd Hilanders
Inkomst: 771 548
”Pålitlig, trovärdig och klok. Ulf Strömqvist är mannen som kunderna vill hålla i handen.”

21. MAGNUS ROSENGREN
Titel: vd Peacock
Inkomst: 660 000
”Ser nya affärsmöjligheter i reklamvärlden och brinner för de stora idéerna. Det räcker långt.”

22. MARKUS AHLM  
Titel: vd Social Club
Inkomst: 540 200
”Få har samma smittande entusiasm och filmkärlek som Markus Ahlm. Social Club blir bara bättre och större med den här Duracellkaninen vid plogen.”

23. ULF ENANDER  
Titel: vd Swe
Inkomst: 1 118 266
”Swe har nyss köpt JWT och Ulf Enander visade än en gång på egensinne och nytänkande.”

24. AMANDA UNDIN
Titel: vd Trackster
Inkomst: 888 850
”Smart, rolig och driftig – Amanda Undin gör succé var än hon kliver in.”

25. ELISABETH STRÖM
Titel: vd Brand Union
Inkomst: 2 874 899
”Reklamförbundets nya ordförande är en tungviktare i branschen. För Brand Union tror vi att hon kommer att uträtta stordåd.”

26. CATARINA OHLSSON
Titel: vd Identity Works
Inkomst: 1 019 397
”Varumärkesbyrån går som tåget under hennes ledning. År 2007 uppvisades rekordsiffror och framtiden heter nya kunder och digitala medier.”

27. ROBERT AXNER  
Titel: vd Happy F&B
Inkomst: 486 400
”Happy är en av världens främsta designbyråer och Robert Axner fortsätter att säkra kvaliteten.”

28. TED BERGSTRÖM
Titel: vd Stockholm Design Lab
Inkomst: 524 488
”Känsla för både design och affärer gör Ted Bergström till en byråledare att räkna med.”

29. GREGER STENSTRÖM  
Titel: vice vd Stenström Red Cell
Inkomst: 1 959 172
”Gerillakrigare som tänker utifrån och in i marknadsföring, i stället för tvärtom.”

30. HENRIK STAMPE  
Titel: vd Volt
Inkomst: 1 415 500
”Kundtillvänd och resultatinriktad, med näsa för effektiv mediemix.”

31. DAVID GRANATH  
Titel: vd Granath Euro RSCG
Inkomst: 431 575
”Resultatinriktad ledare som inte ger upp och pushar sin byrå framåt.”

32. JONAS FORS  
Titel: vd Tre Vänner
Inkomst: 434 267
”Reklamproduktionen har minskat, men långfim och tv gör Tre Vänner desto mer. Jonas Fors står för bredd, kunskap och engagemang.”

33. RICHARD BJÖRLIN
Titel: vd Acne Film
Inkomst: 797 498
”Internationella storheter, Acne fortsätter att leverera nya talanger och lysande filmer. Bakom står Richard Björlin.”

34. VICTOR PRESS  
Titel: vd Acne Creative
Inkomst: 516 546
”Byrån signerar socialdemokraternas valkampanj till skarpaste modereklamen, men vi vill gärna se Victor Press pusha byrån ännu mer.”

35. MAGNUS HAMBERG
Titel: vd Åkestam Holst/Promenad
Inkomst: 1 183 145
”Pålitlig och säker, kunderna gillar Magnus Hamberg.”

36. JOAKIM HÖKEGÅRD
Titel: vd Shout Advertising
Inkomst: 838 012
”Jobbar hårt på att göra sina uppdragsgivare till hjältar. Vi tycker att han lyckas.”

37. PETER KYDD
Titel: vd Camp David
Inkomst: 1 362 446
”Han lotsar sitt stall av talanger över världens inspelningsplatser, och gör det med bravur.”

38. KLAS TJEBBES
Titel: vd McCann Malmö
Inkomst: 889 119
”Vi hoppas få se McCann Malmö pånyttfödas under duktige Klas Tjebbes ledning.”

39. ULRIKA LISS-DANIELS 
Titel: vd Valentin Byhr & Co
Inkomst: 423 560
”En jättestor doldisbyrå med en doldis-vd, vi vill se Ulrika Liss-Daniels ta två steg fram och lyfta byrån till ännu högre höjder.”

40. JOHAN ELSNER  
Titel: vd Momentum Stockholm
Inkomst: 1 498 722
”Säker och driftig, Johan Elsner levererar.”

41. AXEL BENDRIK  
Titel: vd Deasign
Inkomst: 465 960
”Deasign har gått från uppstickarbyrå till byrå som levererar åt kunderna.”

42. HANNA STEINER
Titel: vd Pool
Inkomst: 317 830
”Glad energispridare som under sin tid som vd har mångdubblat Pools omsättning.”

43. STEN ANDERSEN
Titel: vd Grey Stockholm
Inkomst: 1 959 172
”Ny ledning och nystart på gång, vi tror på Sten Andersen bakom rodret.”

44. MATTIAS BRANDT
Titel: vd Ruth
Inkomst: 534 170
”Ruth och Mattias Brandt sätter stolthet i att ta hand om sina kunder, och det märks.”

45. NICLAS EK  
Titel: vd The Fan Club
Inkomst: 506 962
”Liten byrå, men Malmös bästa. Vi tror att Niclas Ek kan styra vägen ner mot Cannes många fler gånger.”

46. ANDREAS MORNE
Titel: vd Abby Norm
Inkomst: 657 297
”Lugn attityd och både fötterna på jorden ger kunderna en stabil grund. Detta blandas med förkärlek för lekfull och uppseendeväckande reklam.”

47. JANNE SVENSSON
Titel: vd Clara
Inkomst: 1 085 498
”Grundlig strateg som förespråkar kundens delaktighet i den kreativa processen.”

48. ROGER KEMPE  
Titel: vd Ester
Inkomst: 338 848
”Ester fortsätter med egna ord att snuva storelefanterna på priser och uppmärksamhet. Det gör man bara med kunskap och driv, vilket vi tror att Roger Kempe har.”

49. ANDERS HASSELSTRAND  
Titel: vd Klirr Proximity
Inkomst: 660 473
”Vd med fokus på värdeskapande reklam. Vårdar kunder som Coca-Cola, Telia och Folksam ömt.”

50. MAGNUS WIDGREN  
Titel: vd One Direct
Inkomst: 718 624
”Lönsamhet och mätbarhet är ledorden som duktige Magnus Widgren och One Direct följer med bravur.”

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.