Nyheter
GP planerar ge sig in i gratiskrig
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Göteborgsposten har fått nog av konkurrensen från Metro. Nu gör tidningen en Bonnier och planerar ge sig in i gratistidningskriget.
AJ
Andreas Johansson
Göteborgsposten planerar starta gratistidningar. Det står klart i en intervju med GP-koncernens vd Tomas Brunegård i den egna tidningen.Han ser inga konstigheter i att GP, vid sidan om att göra en prenumererad dagstidning ger ut gratistidningar.- De konkurrerar inte med varandra utan verkar på helt olika annonsmarknader. Jag är övertygad om att gratistidningarna har kommit för att stanna, säger Tomas Brunegård till GP.När Metro lanserades i Göteborg 1998 konstaterade GP i en analys att det kriget inte var intressant. Nu byter man uppfattning i den frågan. Enligt uppgifter till tidningen Journalisten har Roger Boström, ägare till Kungälvs-Posten och Mölndals-Posten blivit tillfrågad om han vill sälja sina tidningar för att göra om dem till gratistidningar.- De erbjöd sig att köpa tidningarna och göra om dem till gratistidningar. Vi svarade att vi inte tror på idén. Prenumererade tidningar ger en bättre journalistisk kvalitet än gratisutdelade, säger Roger Boström till tidningen.Enligt Roger Boström använde GP:s konsulter uttrycket "ett batteri gratistidningar" när de talade om GP:s planer på gratistidningsverksamhet i Västsverige.