Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Granskningsnämnden fäller Sportspegeln

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Granskningsnämnden fäller SVT för felaktiga uppgifter i Sportspegeln.Och för att kanalen tagit för lång tid på sig att korrigera misstaget.


Fällningen gäller ett inslag från april i år, där det sades att ledamöterna i styrelsen för Stiftelsen Sweden United Anti Doping Foundation var inblandad i två företagskonkurser. Enligt en stiftelseexpert gjorde inblandningen i konkurserna det omöjlig för ledamöterna att sitta kvar i stiftelsens styrelse enligt lag. Det uttalandet är felaktigt då det handlar om att personen måste vara försatt i personlig konkurs, vilket ledamöterna inte var. SVT gjorde den 26 juli ett förtydligande, men stiftelsen anmälde programmet som de tyckte innehöll flera felaktigheter och visade upp en ensidig bild.Granskningsnämnden tog hänsyn till att de felaktiga uppgifterna rättades först drygt tre månader efter inslagets sändning och tycker att inslaget strider mot kravet på saklighet. Nämnden manar SVT att på lämpligt sätt offentliggöra beslutet.Nämnden fäller även Radio Tapesh, för andra gången, och nu riskerar kanalen böter på 25 000 kronor. I samband med det persiska nyåret 2002 har kanalen sänt för mycket reklam, vilket gett otillbörligt gynnande i sändningarna.

Jessica Claesson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.