Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gratis draghjälp för alla kokböcker

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Årets julklapp är utsedd. Den lyckliga vinnaren som kan dra nytta av den extra marknadsskjutsen det innebär blev kokboken.


Årets julklapp utses av Handels Utredningsinstitut på uppdrag av Dagens Handel. Ambitionen är att hitta den julklapp man tror blir den verkliga försäljningssuccén. Tre kriterier ska vara uppfyllda.1. Produkten skall vara en nyhet eller nyväckt intresse för året.2. Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.3. Produkten ska representera den tid vi lever i.Utredaren Henrik Öhman är dock inte helt övertygad om utmärkelsens marknadsmässiga betydelse. Trots att den uppmärksammas stort i media.- Det kan man inte se men man ska inte vara så naiv att man inte tror att det har någon effekt. Men det är svårt att se hur det påverkar. Min bedömning är att det har en väldig liten effekt, säger han.Den stora storsäljaren bland kokböckerna just nu är tv-kocken Tina Nordströms "Jättegott Tina". Boken släpptes i början av november och redan efter en vecka hade boken sålts i mer än 100 000 exemplar. Hennes bok ges ut på bokförlaget Natur och Kultur och där är man väldigt glada över att kokböcken förs fram som julhandelns vinnare.- Jag tycker det är jättekul naturligtvis och jag tror absolut att det har betydelse. Det gör att tman kan tända på idén att köpa en kokbok, säger Ulla Tammerman, informatör på Natur & Kultur.Natur & Kulturs använder väldigt lite annonsering i sin marknadsföring av boken. I stället använder man primärt sina säljare som besöker boklådorna. Dessutom ger man marknadsföringsbidrag till bokhandeln, som till exempel Åhléns som nu annonserar i tunnelbanan i Stockholm.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.