Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gratistidningar vinnare bland dagstidningarna

Publicerad: 6 oktober 2011, 07:06

Betalda och prenumererade tidningar är nästan undantagslöst stora förlorare i senaste Orvestomätningen. Värst är det på söndagarna.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOrvesto

Foto: Tero Marjamäki.

Den enda betalda dagstidning som inte råkar ut för ett stort tapp är Helsingborgs Dagblad som ökar svagt på vardagar. Annars gör storstadstidningarna rejäla räckviddsförluster. Extra märkbart är det för Svenska Dagbladet som tappar sju procent på vardagar mot konkurrenten DNs 5,6 procent.
Båda kvällstidningarna tappar stort, men Aftonbladet minskar mest. Nästan nio procent på vardagar och över tio på söndagar.

Bra går det däremot för gratistidningarna. Metro stärker sin ställning i alla tre storstäderna, allra mest i Göteborg men även i Stockholm. I Malmö är konkurrensen från City Skåne kännbar och gapet mellan de två gratistidningarna har minskat.

ORVESTO KONSUMENT 2011:2

DagstidningarRäckviddFörändring i procentDagen53-3,6Dagens Industri372-2,8Dagens Nyheter     vard821-5,6Svenska Dagbl.      vard461-7,2Metro(Sth/Mäld)    må-fr74612Mitt i-tidningarna9683Dagens Nyheter    sönd872-3,9Svenska Dagbl.     sönd475-8,3Göteborgs-Post      vard486-7,2Metro(Gbg/VäSv)  må-fr37617,5Göteborgs-Post     sönd501-5,2HD tot                    vard1790,5Sydsvenskan         vard286-4,3City Skåne21914Metro (Skå)          må-fr2961,7HD tot                   sönd172-1,7Sydsvenskan        sönd314-2,2Aftonbladet          vard1023-8,7Expressen            vard937-6,5Aftonbladet         sönd1026-10,4Expressen          sönd1044-6,7AB Sportbladet740-5,7EX/GT/KVP Sport567-7** Orvesto 2010:2 - 2011:2

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOrvesto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.