Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gratistjänster största hotet mot Episerver

Publicerad: 18 juni 2010, 10:27

Den sista juni vill publiceringssystemet Episerver noteras på Stockholmsbörsen. Det är ett bolag med en mycket stark ställning på den svenska marknaden. Men som kommer att få allt tuffare konkurrens från gratisalternativ som Drupal och Wordpress.


truefalse

Mikael Runhem

Episerver har en lång historia. Bolaget startades redan 1994 av Mikael Runhem, då under namnet Elektropost Stockholm. Tre år senare lanserades det första publiceringssystemet. För tre år sedan sålde grundaren majoriteten av aktierna till ett antal investerare.

De nya ägarna har satsat på internationell expansion, fler produkter och marknadsföring. Men basen i verksamheten är den svenska marknaden. Martin Edenström, expert på publiceringssystem, gjorde nyligen en undersökning för att se hur Episervers position är på den svenska marknaden. Den visade att 60 procent av de större börsbolagen använder Episerver, hälften av kommunerna är också kunder och hela 80 procent av landstingen använder Episervers tjänster. Under 2009 stod Sverige för 60 procent av Episervers intäkter.

I samband med börsintroduktionen kommer de flesta av bolagets befintliga aktieägare att sälja runt hälften av sina innehav. Dessutom görs en nyemission på 1,6 miljoner aktier, vilket kommer att ge bolaget mellan 83 och 96 miljoner kronor beroende på vilken teckningskursen blir. De här pengarna ska användas till förvärv. Här finns två spår: Antingen köper bolaget företag för att göra sin produktportfölj mer komplett. Flera av Episervers erbjudanden görs i dagsläget i samarbete med andra företag. Det andra spåret är att köpa bolag för att öka närvaron på nya marknader.

Men internationalisering av verksamheten är inget som är enkelt. I dagsläget är marknaden för publiceringssystem väldigt lokal. De internationella jättar som har försökt att etablera sig i Sverige har misslyckats trots miljonsatsningar.

Lika tufft lär Episerver få det när bolaget ska ge sig ut i världen på allvar. Detta är nämligen ett måste. Bolaget har satt som mål att växa med 25 procent om året och den svenska marknaden kommer bara att växa med 15 procent om året, enligt en rapport som Episerver själva refererar till i prospektet.

En annan tuff match blir konkurrenter som erbjuder så kallade open source-lösningar. I USA har till ­exempel Drupal tagit en stor marknadsandel och används av bland annat av Vita huset i USA (svenska regeringen använder dock Episerver).

En fjäder i hatten för Episerver var när Bonnierkoncernen valde publiceringssystemet vid årsskiftet. ­Mindre smickrande är att när Bonnier Tidskrifter nyligen lanserade sin nya sajt Nya Affärer, så skippades Episerver till förmån för gratisverktyget Wordpress.

Med prislappen som sätts vid noteringen vill Episerver värderas till mellan 19 och 22 gånger vinsten i år. För att motivera prislappen måste tillväxten fortsätta i hög takt.

Det kommer att bli tufft och Resumé avråder från att teckna aktien.

Veckan som gick

Forma lägger ner i Västerås Forma ­Publishing Group, som ägs av Hakon Invest, lägger ner kontoret i Västerås.
Hela verksamheten ska flyttas till Stockholm under 2012, och det är cirka 100 personer som berörs.
Företagsledningen jagar en ny lokal i närheten av T-centralen.
Västeråsverksamheten består i dag av tidningarna Icanyheter, Market och Restaurangvärlden samt även ett bokförlag och all central administration. Forma i Malmö blir kvar.

Bäst på ekonomi Gunnar Örn på Dagens Industri är Sveriges bästa ekonomijournalist. Det anser 177 finansanalytiker, börs-vd:ar, investerare och ir-ansvariga, som har svarat på Hallvarsson & Halvarssons årliga enkät. Silverplatsen tar Sophie Nachemson-Ekwall även hon på DI. Bronsplatsen tar Andreas Cervenka på Svenskan.
Dagens Industri topprankades även som bästa dagstidning och nyhetssajt.
Affärsvärlden blev bästa veckotidning medan Direkt blev förstavalet för nyhetsbyråerna. 

Mini-IKEA i Ockelbo IKEA expanderar i snabb takt i Sverige. I september öppnas ett nytt varu­hus i Helsningborg och ytterligare tre nya varuhus planeras de närmaste åren. I går startades det ytterligare ett nytt varuhus – i Ockelbo. Det rör sig dock om en minimal satsning från möbeljätten. Det nya varuhusets lokaler är på bara 95 kvadratmeter och det finns bara 25 produkter i sortimentet. Bland annat finns där allt som behövs för att kunna fixa en picknick till lördagens bröllop. Varuhuset kommer ha öppet till och med lördag.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.