Nyheter
Grundarna bakom parfymsuccén Agonist lanserar doftbyrå
Publicerad: 18 mars 2019, 13:07
Niclas Lydeen och Christine Lydeen.
Niclas och Christine Lydeen, som är grundarduon bakom svenska parfymsuccén Agonist, lanserar nu doftbyrån Sentral. Ambitionen är att hjälpa varumärken att gestalta sin värld med doft.
Svenska parfymvarumärket Agonist lanserades 2008 och är idag ett av de mest hypade varumärkena på den internationella marknaden för nisch-parfym.
Nu expanderar grundarna och kreatörsduon Niclas och Christine Lydeen över till byråsidan och lanserar Sentral, en doftbyrå som bland annat doftsätter interiörer, event, utställningar och unika produkter samt skräddarsyr unika signaturdofter åt varumärken.
– Vi har egentligen jobbat med det här på olika sätt och vis i tio års tid, men på den senaste tiden har vi insett att efterfrågan på våra tjänster har ökat. Tack vare lanseringen av Sentral kan vi erbjuda våra tjänster på så sätt att kunderna inte nödvändigtvis måste co-branda med just Agonist. Nu erbjuder vi en helheltslösning, nischad mot doft. Det är viktigt att arbetet med doft integrerar i avsändarens hela bild, säger Niclas Lydeen till Resumé.
Han beskriver hur Sentrals samarbetspartners och kunder på olika vis vill ha hjälp med att gestalta sin värld med doft, till exempel genom att illustrera teman eller förhöja upplevelsen av ett koncept eller en produkt med doft. Idag jobbar Sentral på ett internationellt plan bland annat med kunder som Pitti Imagine, Hope Sthlm, reklambyrån King samt olika museer, mässor, utställningar och retail-upplevelser.
– Vi får förfrågningar om alltifrån att inreda hotell med doft, till varumärken som vill ta fram unika pr-koncept med doft eller släppa egna produkter inom doft. Det är väldigt varierat.
Även om intresset växer – hur mogna är varumärken idag för att jobba med doft?
– Det finns en hel del erfarenhet kring att arbeta med till exempel sound design, med ljud och den sinnliga delen. I och med att vi lever i en så väldigt digital värld idag är det många som vill fånga det emotionella och fysiska. Det handlar om att nå djupare än de gängse kommunikationsverktyg som finns idag, där man försöker nå ut via text och bild. Jag tror att hela den sinnliga aspekten av kommunikation kommer öka framöver.
Vad har ni för målsättning?
– Även om det är jag och Christine som är grundare har vi ett stort nätverk, i och med att vi båda har en bakgrund inom byråvärlden sedan tidigare. Vi ser att vi kan växa från små projekt till stora på ett globalt plan. Framför allt tror vi att vi kommer få möjlighet att välja de projekt som vi tycker är spännande och som ger oss förutsättningar att verkligen skapa någonting bra på en hög kvalitativ nivå.
Sentral erbjuder helhetslösningar och vänder sig till främst kommunikationsbyråer, pr -byråer, varumärken, hotell, inredningsföretag.