Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Grünthal: Bonniers lobbyarbete bakom förslaget

Publicerad: 26 mars 2008, 12:35

Svenska Dagbladets vd Raoul Grünthal är positiv till en förändring av presstödet. – Men det går inte bara att flytta en pusselbit som man verkar göra nu, säger han till Resume.se. Förslaget som nu ligger är ett resultat av Bonniers lobbyarbete, enligt Grünthal.


Raoul Grünthal.

– Först måste vi se promemorian som kommer när som helst. Hur ser regeringens förslag ut i detalj? Har man gjort någon konsekvensanalys? Sedan kan man se vilka konsekvenser det får.

Det säger Svenska Dagbladets vd Raoul Grünthal om nyheterna om ett slopat presstöd för tidningen. Chefen för SvD Näringsliv och medieanalytikern Martin Jönsson har gissat att processen kommer att gå fort nu och att svenskan kan börja förlora intäkter redan efter årsskiftet.

– Ja, regeringen verkar ha väldigt bråttom. Jag hoppas att de har tänkt igenom det hela ordentligt. Det man vill veta är om de kommer behålla reklamskatten eller inte, och om de andra partierna kommer att gå på folkpartiets linje och införa något nytt tv-stöd samtidigt som man avvecklar presstödet. Det finns många frågetecken kvar, säger Raoul Grünthal.

Vad tycker du egentligen om presstödet?
– Det är vettigt att man ser över det. Däremot så tycker jag att det verkar vara folkpartiets linje att avveckla presstödet för de tidningar som konkurrerar med Bonnier och samtidigt införa ett tv-stöd. Det verkar jättekonstigt. Jag har svårt att tro att det blir regeringens politik. Jag har svårt att förstå varför regeringen har så oerhört bråttom att avveckla det stöd som går just till oss och Skånska Dagbladet samtidigt som man inte har någon helhetspolitik på plats.

Din näringslivschef skriver att presstödet har vuxit sig alltmer otympligt och ologiskt. Håller du med honom?
– Ja, det gör jag. Men landsortstidningarna får en ökning och storstadstidningarna får en väldigt stor minskning. I praktiken innebär det att Svenska Dagbladet kommer att få en dryg procent av sin omsättning i stöd medan vissa landsortstidningar får uppemot 30 procent av sina kostnader i stöd. Jag har svårt att se någon rimlighet i det. Jag är för en översyn men jag har intrycket av att det här är ett hastverk och jag vill titta på promemorian innan jag uttalar mig tvärsäkert.

Om det blir en minskning från 65 miljoner till 17 miljoner – vad blir Svenska Dagbladet för tidning då?

– Vi är framgångsrika på marknaden. Vi tar marknadsandelar av vår konkurrent och det blir på marknaden det kommer avgöras.

Vilket stöd känner du från Schibsted? Hur stora förluster tål man? Måste ni börja skära direkt?
– Schibsted är en långsiktig ägare men tanken är att Svenska Dagbladet ska leverera vinster och inte förluster. Det ska vi kunna göra också. Jag vet inte vad som händer med reklamskatten.

Ni vill att man ska se över reklamskatten samtidigt som man förändrar presstödet?

– Inte bara det. Jag vill se en total politik för statlig intervention i medierna. Det går inte bara att flytta en pusselbit som man verkar göra nu. Det kan vara en totalpolitik som är på väg och då är det för tidigt att döma ut den innan den presenterats.

Vilken kontakt har ni haft med regeringen i det här ärendet?
– Vi har frågat dem vad som händer, och det känns som att de är väldigt bestämda på att just stödet till Bonniers båda konkurrenter ska minska.

Du antyder att det är Bonnier som ligger bakom det här?

– Jag inte bara antyder, det vet man att Bonnier har drivit en väldigt aktiv kampanj och att förslaget har påverkats väldigt kraftigt av Bonniers lobbyarbete. Så är det. Jag bara konstaterar detta. Vad man också kan reagera på är att regeringen har skjutit EU framför sig i frågan men förhoppningsvis kommer man själva att våga stå för förslaget när det presenteras.

Ni var själva först med nyheten om att ni förlorar presstödet i dag, vad säger du?
– Ja, det visar att det behövs mångfald.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.