Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

GT frias för artiklar om GP

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Allmänhetens pressombudsman (PO) friar helt GT för rapporteringen om konkurrent-tidningen GP och dennes fastighetschef Charlie Stenson, som dömts för till fyra års fängelse för grova eko-brott.


GT:s rapportering tog sitt avstamp i de artiklar om GP som Resumé publicerade den 28 februari i år. Den första artikeln publicerades i GT dagen efter, den 1 mars.GT hade under flera dagar stora artiklar om skandalen. Bland annat skrevs att Charlie Stenson misstänktes ha lurat GP på 50 miljoner kronor genom bland annat bluffakturor från Stensons eget företag. Pengarna skulle han ha använt till bland annat resor med privatjet och dyra besök på nattklubbar. GT skrev dessutom att Stenson var skyldig elva miljoner kronor i skatt och att han stod åtalad bland annat för grovt skattebedrägeri och grovt bokföringsbrott.Charlie Stenson anmälde - tillsammans med sin hustru och dotter - publiceringarna till PO. Deras anmälan tog sikte på att Charlie Stenson hade hängts ut med namn och bild och att det saknades allmänintresse av detta. Dessutom kände sig hustrun och dottern också utpekade eftersom de sitter i styrelsen för Stensons bolag.PO konstaterar dock att Charlie Stenson genom sin uppsatta position på GP samt som företagsledare i sitt eget bolag får finna sig i en massmedial kritisk granskning. Detsamma gäller hustrun och dottern som offentligt företräder Stensons bolag genom att sitta i styrelsen.PO slår också fast att samtliga artiklar i GT har handlar just om Stensons yrkesroll - och inte om hans privatliv.

Stefan Wahlberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.