Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gud finns nog inte

Publicerad: 8 juni 2009, 08:01

I London skapade kampanjen ett religionskrig – på stortavlor. Nu kommer Humanisternas kampanj i en svensk version.


Ämnen i artikeln:

Frankenstein Stockholm

Kampanjen syns bland annat i Stockholms tunnelbana.

Precis som i London är utomhustavlor huvudmedia. De närmaste veckorna kommer kampanjen som ifrågasätter guds existens att synas i Sveriges storstäder.

– Det handlar inte om att vi vill stoppa religiösa samfund, men vi vill jämna ut oddsen. De religiösa samfunden får varje år betydande belopp från staten. Vi är beroende av våra medlemmar, säger Christer Sturmark, ordförande i Humanisterna.

Budskapet är Gud finns nog inte. Till det finns bilder davidsstjärnan, halvmånen och korset i gult på blå botten.
– Vi vill få människor att reflektera över att religionen spelar större roll än vad man tror, säger Christer Sturmark.

Kampanjen har utformats av byrån Frankenstein. De har fått betalt för jobbet, även om Sturmark flikar in att de har nog lagt ner en och annan timme som inte fakturerats.

Kampanjen finansieras genom bidrag från föreningens medlemmar.
– Ja. Det är ett antal medlemmar som donerat pengar. Det är både små och lite större belopp.

Syftet med kampanjen är att locka fler medlemmar. Idag är det runt 5 000 som betalar årsaviften på 300 kronor. I London gick de religiösa samfunden till i svaromål på kampanjen från Humanisterna.
– Det skulle inte förvåna mig om de svarar på vår kampanj här också. Men det välkomnar vi gärna. Vi vill gärna få igång en debatt.

Förutom utomhuskampanjen finns en kampanjsajt och så kommer Humanisterna att synas med sitt budskap i Almedalen, på Pridefestivalen och på Bokmässan i Göteborg.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Frankenstein Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.