Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gudrun skrämde bort partierna från kvällspressen

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Mediabrokers genomgång av de politiska partiernas medieinvesteringar under valrörelsen visar att kvällspressen är den stora förloraren. Jag tror att det beror på att Gudrun Schyman så tidigt sade att Vänsterpartiet skulle köpa Aftonbladet. Hon skrämde bort övriga partier", säger Anders Holmgren, analyschef på Mediabroker.


"Av totalt 183 miljoner kronor i reklaminvesteringar under januari till och med september står landsortspress och utomhus som de överlägsna vinnarmedierna. I absoluta tal är landsortpressen störst (drygt 74 och en halv miljon kronor i investeringar).Under förra valomgången investerades 186 miljoner kronor. Vänsterpartiet fördubblade sina investeringar sedan förra valet (från drygt 5 miljoner kronor till 10 miljoner kronor), medan Kristdemokraterna till och med tredubblade (från nära 6 miljoner kronor till drygt 19 miljoner kronor).Förutom kvällspressen så har också radio tappat stort från förra valet. - En tydlig trend är att alla partiet valt printmedier främst. Radio går från investeringar på 9 miljoner till 1, 5 miljoner kronor, säger Anders Holmgren.Partierna har valt ungefär likadan fördelning mellan medier. Vänsterpartiets fokus på Aftonbladet och Centerns fokus på landsortspress sticker dock ut, enligt Mediabroker, som använde sig av siffror från Sifos reklammätningar.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.