Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Guldfeber i Cyber

Publicerad: 27 Juni 2009, 14:27

Fjorton lejon. Tre guld, fem silver och sex brons blev Sveriges resultat i Cyber Lions 2009.


Ämnen i artikeln:

KingDaddyB-ReelÅkestam HolstCannes LionsGreat WorksBBHForsman & Bodenfors

Glada guldvinnare: Joakim Labraaten, Petra Albrektson och Andreas Ullenius.

Åkestam Holst vann ett guldlejon för Posten-kampanjen Stefan the Swopper. Andreas Ullenius, Joakim Labraaten och Petra Albrektson fick slänga sig på flyget till Cannes i förmiddags och landade vid 14-tiden i Cannes.
– Redan när vi gjorde kampanjen trodde vi på guld, men vi blev lite osäkra när det inte gick så bra i Promo och Media. Det är kul att vi vinner med Posten då vi har en lång historia med dem, säger Andreas Ullenius.

Joakim, du tävlade i Young Lions förra året, nu ett år senare vinner du guld. Hur känns det?
– Det gick inte så bra den gången så det här är min revansch!

Hur ska ni fira det här?
– Med dans, bad och rosé, säger Petra Albrektson.

Hur många glas rosé?
– Först var sitt, sedan för våra kunder Jonas och Annette och även för alla på byrån som inte kunde vara här. Så det blir nog en del, säger Andreas Ullenius.

B-Reel tog det andra guldet med kampanjen Hotel 626 för Doritos tillsammans med Goodby Silverstein & Partners. Många hade tippat att den skulle vinna Grand Prix, men det stannade vid ett guld. Den var dock med i diskussionerna för Grand Prix.
– Det var nära. Vi älskade den, säger Lars Bastholm, juryordförande i Cyberkategorien.
Jurymedlemmen Iain Tait från Storbritannien utvecklar resonemanget:
– Det är viktigt för oss att kampanjer driver konversation mellan människor. Hotel 626 är briljant producerad och man blev verkligen riktigt rädd. Men vad vi belönar med Grand Prix är saker som får eget liv ute i verkligheten.
Hotel 626 drev dock konversationen i juryn. Enligt Fredrik Jansson på F&B som satt i juryn blev kampanjen juryarbetets snackis.
– Alla blev så skitskraja när vi spelade det spelet. Jag vågar inte spela det igen. Det är verkligen läskigt på riktigt, säger han.

B-Reel tog sitt andra guld för BBH New York-kampanjen 100 girls för Axe.

Henrik Rosander. Foto: Agnes Günther

Henrik Rosander, var ad på Goodby Silverstein & Partners, reklambyrån bakom Hotel 626.
– Det här är stort, en riktigt bra början på sommaren.

Flest lejon tog F&B och Daddy, numera Crispin Porter+Bugosky Europe: två silver var och varsitt brons. King vann silver för ekodansen för Ica. Brons tog även Great Works för Absolut Vodka och DDB för Volkswagens jazzkalkylator.

Fredrik Jansson är stolt svensk juryledamot:
– Det är fantastiskt om man tänker på vilket litet land vi är och hur ofta vi hamnar på den här listan. Vi har inte skickat in ens i närheten av det antal bidrag till exempel USA skickar in, säger han.
– När man sitter och tittar igenom alla bidrag som skickas in och hur mycket bra det är förstår man hur svårt det är att vinna ett lejon. Det är verkligen en ära bara att bli nominerad.

Enligt honom håller svenska produktionsbolag på att få samma status som de svenska filmproducenterna, till exempel Traktor, hade internationellt på nittiotalet.
– Många här i juryn kan namn på svenska produktionsbolag och har frågat mig hur det kommer sig att vi är så bra i Sverige. Vi har fått enorm status när det gäller digital produktion.

Svenska vinnare i Cyber

Guld:
”Stefan the Swopper”, Posten, Åkestam Holst
“Hotel 626”, Doritos, Goodby Silverstein & Partners/B-Reel
”100 girls”, Axe, BBH New York/B-Reel

Silver:
”Talk to the plant”, Heinz, Crispin Porter & Bogusky Europe
”SAS/SJ Fight”, SAS, Crispin Porter & Bogusky Europe
“The radio matcher”, SR, Forsman & Bodenfors
“Forsman & Bodenfors”, Forsman & Bodenfors
“The eco dance”, Ica, King

Brons:
“The Jazz calculator”, Volkswagen, DDB Stockholm
“Come into the closet”, Ikea, Forsman & Bodenfors
“The little send guide”, Posten, Crispin Porter & Bogusky Europé
“In an absolut world, friends would get together more often hot tub”, Absolut, Great Works
"Chlorophyllo", – Wrigleys, – DDB Paris/B-Reel
”BBC Blast”, BBC, Fallon London/Acne Digital

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.