Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gullers köper Bacon

Publicerad: 26 mars 2010, 09:35

Trenden att pr- och reklambyråerna närmar sig varandra blir allt tydligare. Senaste exemplet är att Gullers Grupp köper annonsbyrån Bacon. Båda byråerna har utmärkt sig med framgångar inom offentliga upphandlingar, och som ett bolag kommer de bli en ännu tyngre anbudsgivare.


Ämnen i artikeln:

BaconGullers Grupp

Walter Kalmaru. Foto: Johan Westin

Offentliga upphandlingar kräver mycket jobb av de inblandade byråerna. Uppdragen har också breddats på senare år, upphandlaren vill gärna ha helhetslösningar som innehåller allt från rådgivning, produktion och webbtjänster.

Både Gullers och Bacon har haft en rad uppdrag inom den offentliga sektorn. Bacon var bland annat reklambyrå för det svenska ordförandeskapet i EU.   
– Vi har stött på varandra under årens lopp i upphandlingar. Vi är en liten byrå, men har ändå klarat oss bra i konkurrensen. Men när det handlat om större uppdrag och upphandlingar har vår litenhet legat oss i fatet, säger Walter Kalmaru på Bacon.

Tillsammans kommer de bli en ännu starkare aktör.
– Gullers ville bredda sin kompetens, och vi har redan jobbat tillsammans i uppdrag och vet att vi funkar ihop. Med en större kropp har vi förmågan att växa, och får ett starkare erbjudande, säger Walter Kalmaru.

Det här är också ett exempel på branschglidningen, där det är allt svårare att säga var pr- och reklamuppdragens gränser går.
– I dag kanske 30 procent av det vi gör är renodlad reklam. De traditionella reklamkanalerna är så dyra i dag att bara några få aktörer har råd med dem, säger Walter Kalmaru.

I början av april flyttar Bacon in i Gullers Grupps lokaler. Redan nu har de  båda byråerna lämnat gemensamma anbud på några större uppdrag.   Tillsammans ser man nu sig som ett starkare alternativ.  
– Genom Bacon får vi ökad bredd och djup i vårt varumärkeskunnande. Vi ser alltmer i våra uppdrag att gränssnittet mellan reklam och PR suddas ut. Formspråk och gestaltning blir  allt viktigare. Med Bacon i Gullers Grupp ökar vi vår konkurrenskraft också  inom den privata sektorn, säger Hans Gennerud, vd för Gullers Grupp i en kommentar.   

Gullers Grupp kommer att behålla namnet Bacon Annonsbyrå som en bifirma.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

BaconGullers Grupp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.