Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gumpert tar över efter Lundgren i förbundet

Publicerad: 12 september 2008, 10:57

Garbergs Martin Gumpert tar över Lotta Lundgrens, copy på Åkestam Holst, styrelseplats i Reklamförbundet.


Martin Gumpert. Foto: Björn Elgstrand.

Lotta Lundgren lämnade nyligen Åkestam Holst för en frilanskarriär och för att satsa än mer på sitt företag En nypa salt.

I samband med det beslutet lämnade hon även sin styrelseplats i Reklamförbundets styrelse.

Hennes ersättare är nu utsedd: Martin Gumpert, strateg på Garbergs och veteran i branschen, har tackat ja till uppdraget.

– Vi sökte efter en person med ungefär samma bakgrund, på en byrå av ungefär samma storlek och inriktning som Åkestam Holst. Martin var ett namn, som med sin långa och breda erfarenhet från branschen, snabbt dök upp.

Martin Gumpert säger själv att han blev överraskad av frågan:

– Min spontana reaktion var: varför välja mig? Varför inte ta någon annan 27-åring på någon annan byrå?   Men så kom jag på att jag är ju inte 27 år längre.

Martin Gumpert tänker lägga tonvikten i styrelsearbetet utåt, mot näringslivet.

– Jag är ingen föreningsmänniska, men brukar heller inte hålla inne med vad jag tycker om saker och ting.  Jag vill framför allt jobba mot näringslivet för att understryka reklamens betydelse när det gäller företagens förflyttning, det som all reklam handlar om i grunden. Det finns fortfarande alldeles för många fördomar om hur vår bransch jobbar, att vi är ett gäng killar som bara gör roliga teckningar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.