Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gunnar Ekberg

Publicerad: 17 september 2009, 09:06

Gunnar Ekberg, reklamman i Malmö, aktuell med boken ”De ska ju ändå dö” om sina år som underrättelseagent för ”Firman” eller IB under åren 1968–73.


Gunnar Ekberg

Varför steget från agent till reklambranschen?
– Jag började som 16-åring som tecknarelev på reklambyrå i Malmö, och sedan jobbade jag på Sydsvenskans annonsavdelning där vi gjorde mycket annonser själva. Innan tiden i underrättelsetjänsten var jag också på Allmänna annonsbyrån i Helsingborg, föregångare till Ted Bates, och en tid på tidningen GHT i Göteborg.

Sedan gick du tillbaka till branschen efter att IB hade avslöjats 1973?
– Ja, först var jag ett år på mediebyrån Frank L Crane i London och jobbade under antaget namn. Sedan tyckte mina gamla uppdragsgivare att jag kunde återvända till Sverige. Då fanns det en reklambyrå i Malmö som behövde en copy och sedan dess har jag varit kvar i branschen.

Några likheter mellan underrättelsetjänst och reklam?
– Det ena är ju inhämtning av information, det andra att sprida information. Men i båda fallen är analysen av tillgänglig information den svåra biten.

Har man nytta av din bakgrund i reklambranschen?
– Det mina år i ”Firman” lärde mig var en metod för omvärldsanalys, som jag har haft nytta av i reklamvärlden. Det gäller att veta vad konkurrenterna gör.

Din bok kommer 35 år efter ”IB-affären”. Var den möjlig först nu?
– Jag hade kontakt med Bonnier redan 1974, de erbjöd mig att skriva om vad som hade hänt. Om jag hade gjort det då hade jag blivit landsförrädare. Nu, 20 år efter murens fall, går det här att berätta.

IB-affären har en central roll i Jan Guillous senaste bok. Hur stämmer hans bild med din?
– Jag tycker inte boken tillför något nytt. Däremot finns det svarta hål i hans beskrivning som skriker mot mig. När arkiven i Östeuropa nu är tillgängliga kommer bilden att klarna genom att nya uppgifter kommer fram.

Har IB-affären fått en falsk beskrivning hittills?
– Det kan man inte säga, men i boken ger jag min bild, som en agent som verkade på fältet. Jag önskar att man hade varit öppnare från början om vad IB gjorde. Fast det var en annan tid, kalla kriget pågick fortfarande.

Vad gör du nu?

– Jag fortsätter som copy, men jobbar även med informations­projekt. När jag kom tillbaka till branschen kändes det helt rätt. Här är det problemlösning varje dag. Sedan är jag redaktör för Alzheimerföreningens tidning.

Blir det fler böcker?

– Ja, jag vill fortsätta skriva.

Agentromaner kanske?
– Ja, jag har faktiskt en idé som är lite rolig ...

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.