Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gynning ut, Fröling in

Publicerad: 10 februari 2009, 08:09

Våren 2008 bestämde sig bad- och underklädesföretaget Abecita för att använda Carolina Gynning som modell. Satsningen blev lyckad, försäljningen av badkläder ökade med 20 procent. Nu byter företaget modell. 2009 poserar mor och dotter Fröling för företaget.


Ämnen i artikeln:

Carolina GynningTilde Fröling

Kampanjen 2008 var det första publika satsningen på ett par år för Abecita. Åren innan hade mest ägnats åt att bygga varumärket.

Första kampanjen gjordes med Carolina Gynning som frontfigur. Gynning poserade på 50-talsinspirerade bilder i företagets bad- och underklädeskollektion. Satsningen blev lyckad. Badklädesförsäljningen ökade under våren med 20 procent. Underklädesförsäljningen gick något trögare men gav även den en svag försäljningsökning.

– Samarbetet med Carolina Gynning förra året var väldigt lyckat. Tyvärr hade vi ett par tuffa månader i slutet av året och mycket av vinsten vi gjort under året åts upp där. Nu satsar vi för fullt. Det känns bra att satsa när andra håller igen lite. Förhoppningsvis ger det resultat, säger Monica Sjösvärd, affärsområdeschef på Abecita. Vi har mycket basvaror och inte så mycket trendiga plagg, det är sådant som kunderna alltid behöver, så jag tror att vi kommer att klara oss trots lågkonjunktur.

Ny modell blir Tilde Fröling. Även hennes mamma, Ewa Fröling, kommer att vara med i kampanjen.
– Vi ville ha en tjej som är feminin, självmedveten och livsglad och då kände vi att Tilde skulle passa bra. Hon är både attraktiv och samtidigt seriös. När vi sedan pratade med henne kom vi på idén med Ewa Fröling. De har ett fint samarbete och är båda väldigt massmediala, säger Monica Sjösvärd.

Kampanjen fotograferades i januari. Första annonserna kommer att komma ut i maj. Kampanjen kommer sedan att löpa under sommaren.

Tilde Fröling kommer att vara frontfigur för underkläder, badkläder och nattkläder. Ewa Fröling kommer främst att posera i nattkläder.
– Hon finns även med på någon underklädesbild men har främst fotograferats i nattkläder.

Vad har ni för budget?
– Det ligger på samma nivå som 2008. Lite över en miljon kronor, säger Monica Sjösvärd.

Vad vill ni att kampanjen ska spegla?
– Att Abecita har bra varumärken och bekväma plagg. Det tycker jag syns tydligt i de här bilderna.

Kampanjen fotograferades i Stockholm av Mikael Schulz.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.