Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

H&M byter från utomhus till tv

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

H&M har i många år satsat på utomhusannonsering som huvudmedium i sin marknadsföring, både i Sverige och utomlands. Inte nu längre. På söndag kör H&M:s nya reklamfilmer igång brett i tv.


- Det handlar om ett flertal olika filmer, som kommer att gå parallellt i Sverige och Tyskland som första testmarknader. Sedan ska vi naturligtvis utvärdera och se hur utfallet blir, säger Jörgen Andersson, marknadschef for H&M.I Sverige kommer filmerna att visas i TV3, TV4, Kanal 5 och ZTV. De riktar sig till H&M:s alla kunder - ungdomar så väl som vuxna kvinnor och män. Det handlar om en stor förändring i H&M:s mediastrategi, men exakt hur mycket pengar man investerar i media vill Jörgen Andersson dock inte avslöja.- Hela vår målgrupp ska upptäcka att vi går i tv. Med tv kan vi för första gången berätta en story, vilket vi inte riktigt kunnat innan med utomhus. Filmerna ska dessutom stödja all vår övriga marknadsföring som vi kommer att fortsätta att satsa på parallellt.Filmerna är gjorda av H&M:s inhouse-byrå Röda Rummet, i samarbete med Janne Nord och Johan Renck, som också regisserat filmerna. De första filmerna, inspelade i studio i Stockholm, handlar om "mänsklig fåfänga" och utspelar sig i provhytten i en H&M-butik, där olika människor interagerar framför spegeln.Till skillnad från H&M:s utomhuskampanjer, är det dock varken supermodeller eller skådisar i de nya filmerna, utan helt "vanligt folk".- Konceptet är brett och vi vill rikta oss till en bred målgrupp med våra nya utbudsfilmer. Vi använder oss av vanligt folk for att visa att H&M är demokratiskt och avsett för alla, oavsett om man är ung eller gammal, man eller kvinna eller om det handlar om party eller casual, säger Jörgen Andersson.Mediebyrå för H&M är Cia:Mediaedge.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.