Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

H&M ger kunderna vad de vill ha – trendiga kläder till låga priser

Publicerad: 17 Oktober 2019, 11:50

Foto: Tom Fägrell

H&M tycks ha tagit sig igenom hundåren stärkta. Men på kort sikt är det inte hållbarhet som stärker varumärket utan snarare är det klassiska hög modegrad till lågt pris som är den vinnande strategin. Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin kläder och mode är Joanna Morell.


Ämnen i artikeln:

H&M

Modeindustrin har klimatångestkris. I augusti ställde Swedish Fashion Council in Stockholms modevecka "på grund av framtiden". Budskapet var att modebranschen måste ställas om. Kläder är en pressad kategori.

Men trots tuff medierapportering har H&M har jobbat på med hållbarhet och digitalisering. Parallellt har det gjorts satsningar på marknadsavdelningen. För cirka ett år sedan avancerade Joanna Morell till rollen som marknads- och kommunikationschef på den svenska marknaden och i somras blev Sara Spännar global marknadschef. Samtidigt lämnade Cecilia Steenberg Forsberg sin roll som inhousechef på Tele 2, för att ta över rodret för H&M:s 240 personer stora inhouseavdelning.

Men det är inte pr-satsningar på hållbarhet som ger H&M:s varumärke muskler. För ett så pass etablerat varumärke som H&M kanske det över huvud taget inte handlar speciellt mycket om genomslag – H&M har dragit ned sina reklaminvesteringar ordentligt under de senaste åren. Mellan 2017 och 2018 minskade bolaget medieinvesteringarna med 22 procent.

En viktig trend är att vi förflyttar våra köp från prylar till upplevelser. Pengarna går till ­restaurangbesök och resor i stället för saker. Men vi vill fortfarande vara uppklädda även om det inte får kosta för mycket. Och i dag förknippar vi H&M med låg prisbild och hög trendkänslighet. Två attribut som fortfarande verkar spela större roll för konsumenten än möjligheten att känna sig miljövänlig.

Dessutom ger H&M:s investeringar i digital handel utdelning. Parallellt har H&M jobbat för att förbättra shoppingupplevelsen live genom att locka kunderna med den nya tidens butik, där kunden inte endast kan shoppa av det mindre men mer noggrant utvalda utbudet utan också dricka kaffe och njuta av ett yogapass.

Starka attribut: Utbud, lågpris, egna varumärken, modern
Ökning: Andelsen som föredrar H&M ökade från 18 till 19 procent.
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.
Mediebyrå: Carat.
Butikskoncept: Open Studio.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.