Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 24 September 2019, 11:08
H&M:s klädkollektion "Conscious Collection" marknadsförs som miljömässigt hållbar. Nu reagerar norska Konsumentverket på att marknadsföringen strider mot norsk lag.
Klädjätten H&M har en "Conscious Collection" som marknadsförs som miljömässigt hållbar. När NRK uppmärksammande det norska Konsumentverket Forbrukartilsynet på marknadsföringen menar myndigheten att H&M bryter mot norsk lag.
– Det vi såg var att de (H&M reds. anm.) marknadsförde ”Conscious” som en hållbar kollektion utan att berätta vad det innebar. Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.
Forbrukartilsynet och H&M är enligt SVT överens om att marknadsföringen ska förändras. H&M vill dock inte låta sig intervjuas utan lämnar ett skriftlig svar till SVT där det bland annat står:
LÄS MER: "Lindex hållbarhetschef: 'Vi står inför ett skifte'"
"Vi har tagit till oss av kritiken, sett över vår globala marknadsföring och redan nu genomfört vissa förändringar som vi hoppas ska vara till hjälp för våra kunder. Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”
Svenska Konsumentverket har inte granskat H&M:s reklam men skriver till SVT att det ställs höga beviskrav på miljöpåståenden i marknadsföring.