Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

H&M marknadsförde kollektion som miljövänlig – bröt mot norsk lag

Publicerad: 24 September 2019, 11:08

H&M:s klädkollektion "Conscious Collection" marknadsförs som miljömässigt hållbar. Nu reagerar norska Konsumentverket på att marknadsföringen strider mot norsk lag.


Ämnen i artikeln:

H&MSVT

Klädjätten H&M har en "Conscious Collection" som marknadsförs som miljömässigt hållbar. När NRK uppmärksammande det norska Konsumentverket Forbrukartilsynet på marknadsföringen menar myndigheten att H&M bryter mot norsk lag.

– Det vi såg var att de (H&M reds. anm.) marknadsförde ”Conscious” som en hållbar kollektion utan att berätta vad det innebar. Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.

Forbrukartilsynet och H&M är enligt SVT överens om att marknadsföringen ska förändras. H&M vill dock inte låta sig intervjuas utan lämnar ett skriftlig svar till SVT där det bland annat står:

LÄS MER: "Lindex hållbarhetschef: 'Vi står inför ett skifte'"

"Vi har tagit till oss av kritiken, sett över vår globala marknadsföring och redan nu genomfört vissa förändringar som vi hoppas ska vara till hjälp för våra kunder. Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”

Svenska Konsumentverket har inte granskat H&M:s reklam men skriver till SVT att det ställs höga beviskrav på miljöpåståenden i marknadsföring.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.