Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

H&M:s kampanj vill inspirera till förändring i modebranschen

Publicerad: 7 september 2016, 09:36

Foto: Icon Brands

ICON Brands och H&M Foundation satsar på storytelling för att inspirera till modeinnovationer.


Stiftelsen H&M Foundation lanserar i september omgång två av innovationstävlingen Global Change Award som syftar till att sporra innovationer som ska leda till en cirkulär modeindustri. Fem vinnare ska tillsammans dela på 1 miljon euro.

I en ny kampanj vill H&M Foundation och den kreativa studion ICON Brands tillsammans lyfta fram människorna bakom framtidens innovationer i modeindustrin.

Kampanjen består av kortfilmer som visar vinnarna från förra årets Global Change Award. Filmerna kommer att visas på stiftelsens och i H&M:s digitala kanaler under ansökningsperioden.

En av filmerna visar Akshay Sethi och Moby Ahmed från Silicon Valley. De vann förra året 250 000 euro för en uppfinning som gör att det går att återvinna polyester från tyg.

– För att åstadkomma förändring i en så komplex bransch som modeindustrin behövs det innovation och nytänkande på högsta nivå, men det behövs också storytelling och inspiration för att förklara de här komplexa frågorna på ett intressant och tankeväckande sätt, säger Peter Smirnakos, kreatör och medgrundare av ICON Brands i ett pressmeddelande.

H&M Foundation finansieras av familjen Persson som grundade och är huvudägare i klädbolaget H&M. Sedan 2013 har de donerat 1,1 miljarder kronor till stiftelsen.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.