Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Hade varit kul att gå på valsegerfest"

Publicerad: 2 maj 2011, 14:30

Inför Stockholm Media Week 11-12 maj tar Resume.se en koll med samtliga nominerade till Årets mediebyrå. Först ut är AdOn, som samarbetat med Socialdemokraterna inför valet 2010 och haft en ”stadig och kontrollerad tillväxt” enligt Johanna Alanko, rådgivare och delägare.


Adon-gänget.

Ni har Socialdemokraterna, LO, Kommunal och Byggnads bland kunderna. Är ni S-märkta?
– Ha ha, nej, något i den stilen har vi inte känt av. Vi skiljer på politik och kunder, säger Johanna Alanko.

Hur var det att arbeta med Socialdemokraterna inför valet?
– Rent kommunikativt var det ett väldigt spännande uppdrag. Det är inte ofta man får arbeta med den här typen av opinionsskapande kommunikation. Dessutom var Socialdemokraterna i en väldigt speciell situation inför valet.

Hur kändes det sedan efter valnatten?
– Det är klart att vi hade önskat en bättre valutgång för S. Och visst hade det varit kul att gå på en valsegerfest!

Varför valde S er efter att ha stått utan en mediebyrå så länge?
– Det är egentligen en fråga du ska ställa till dem och inte till mig. Men jag tror att de uppfattade Patrik som är projektledare som flexibel, snabb och att han levererade en mycket hög servicenivå vilket var viktigt för dem i denna situation.

Hur var året i övrigt?
– Vi har haft ett bra år. Vi har haft en stadig och kontrollerad tillväxt.

Ni har blivit fler på jobbet?
– Ja, vi är 16 i dag. Vid årets början var vi 12-13.

Vad utmärker er särskilt?

– Vi har starkt fokus på svenska kunder och deras affärer. Vi jobbar nära våra kunder och deras affärsprocesser och fungerar i många fall som ett bollplank i både affärs- kommunikativa frågor så att kommunikationen verkligen blir det verktyg som det ska vara för att uppfylla affärsmålen. Vi får ofta mycket positiv feedback från våra kunder på vårt starka engagemang.

Hur firar ni om ni vinner?
– Ett riktigt stort firande, med cava codorniu!

Fakta

AdOn startade 2000 och har vuxit till 16 personer i dag.
Vd är Tommy Gapinski.
Under det senaste året var byråintäkten 17,2 miljoner kronor.
Bland kunderna finns bland annat Swedish Match, Flygbussarna, Forex, Birka Cruises, Fishermans Friend och HSB.

Emanuel Videla

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.