Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Håkan Ranelid

Publicerad: 21 januari 2010, 14:35

Håkan Ranelid, vd för Ranelid Reklambyrå, har du nytta av all uppmärksamhet runt lillebror Björn?


Ämnen i artikeln:

Björn Ranelid

– Ja, det är mycket, folk stannar till så fort de ser vår skylt. Men han gör också en del jobb åt oss. Bland annat har han skrivit texter åt bygg­bolaget JM som vi har som kund. Och Björn har varit med på ett par föreläsningar för Malmö stad.

Namnet Ranelid är en dörr­öppnare?
– Ja, och jag är väldigt stolt över honom. Det är en bra påg. Och visst har jag haft nytta av att ha ett känt namn. Vi brukar också köpa in hans böcker och ge våra kunder. För det är bra böcker.

Är ni lika?
– Jag är tre år äldre, och har mycket mindre hår både på hjässan och bröstet. Men till det inre är vi nog lika. Och vi kör båda något vackert engelskt. Då vet du vad ...

Jaguar?
– Just det.

Och ni valde båda kreativa yrken?
– Pappa bestämde en gång att jag skulle bli konstnär och Björn akademiker. Och det blev han ju. Pappa målade själv och var också reklamtecknare en tid. Mamma och pappa gav oss både en massa kärlek och kreativt tänkande. De lärde oss också skilja mellan rätt och fel.

Nu pratar man om ”mediefenome­net Björn Ranelid”. Finns det?
– Ja, han får mycket uppmärksamhet. Fast han är den minst högdragna person jag träffat. Han är väldigt öppen som person, pratar med alla och är inte kompli­cerad i kontakten med människor. Jag är nog likadan, det har vi med oss hemifrån, att tro på människor. Men jag är ju inte en offentlig person som Björn.

Hur länge har du varit i reklambranschen?
– Det blir 44 år nu, jag fyllde 64 i förra veckan. När jag startade kallade vi oss En Skånsk Annonsbyrå. Men då ringde folk och frågade vad vi hette egentligen, så sedan 1993 har vi hetat Ranelid Reklambyrå.

Och det går bra för er?
– Ja, vi har några stora kunder som JM och Malmö stad och ett tiotal mindre. Malmö är så expansivt i dag, och präglas så av positivt tänkande. Staden har verkligen tagit klivet från industristad till tjänstestad. Och det finns bra reklambyråer här. Om tio år är vi landets huvudstad.

På lördag ser du sista avsnittet av ”Stjärnorna på Slottet”, eller?
– Självklart.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Björn Ranelid

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.