Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hälften av marknadsförarna upplever arbetsbördan som oacceptabel

Publicerad: 10 december 2018, 09:56

"Marknadsförarnas psykosociala arbetsmiljö" befäster bilden om den stressade kommunikationsbranschen. Rapporten visar även att män i mycket högre utsträckning upplever att de har mandat att bestämma över sitt eget arbete än kvinnor.


Ämnen i artikeln:

#baramänniska

Det moderna arbetslivets krav på ständig tillgänglighet och leverans har de senaste åren börjat ta ut sin rätt. Sedan 2010 har antalet sjukskrivna i stressrelaterade sjukdomar mer än fyrdubblats. Och kommunikationsbranschen är inget undantag med bottennoteringar när det kommer till stressförebyggande arbete.

LÄS MER: Jobbstressen blev Peters död

Tidigare i år publicerade Resumé artikelserien "Den stressade branschen" där vi bland annat lyfte fram ett antal case men även grävde djupare i branschens problem gällande stress. I rapporten lyfte vi bland annat fram det faktum att så många som fyra av tio inom kommunikationsbranschen upplever den pyskosociala miljön som direkt dålig, i jämförelse med två av tio av alla fackförbundet Unionens medlemmar.

Nu kommer en ny rapport som pekar på de stressrelaterade problemen i branschen. I rapporten "Marknadsförarnas psykosociala arbetsmiljö" har den digitala marknadsföringsbyrån Double Group fått svar från 562 marknadsförare som svarat på frågor om hur de som jobbar med marknadsföring upplever sin arbetssituation (se mer om metoden längst ned i artikeln).

Precis som i Unionens undersökning pekar även Double Groups siffror på att arbetssituationen i branschen är långtifrån optimal. Bland annat upplever 50 procent att de har en arbetsbelastning som de känner är oacceptabel.

LÄS MER: Byggde upp sig själv efter 17 års kamp – vill att branschen gör upp med stressen

En delförklaring till den höga siffran kan vara att många av respondenterna upplever att de inte har någon tydlig arbetsbeskrivning. Knappt 25 procent känner att de har en arbetsbeskrivning som faktiskt stämmer med vad de ser som sina ansvarsområden.

"Insikten är att man kan ha gått ifrån att jobba med arbetsbeskrivningar. Eller att man helt enkelt inte brytt sig om att försöka skriva ner arbetsuppgifterna, för att de är för många/ diversifierade/förändras så snabbt. Det är idag är otroligt svårt att formulera en arbetsbeskrivning för den breda marknadsföraren. Vi har uppfunnit titlar, begrepp, områden, inriktningar, tekniker och arbetssätt i en takt som gör att det är omöjligt att ha en gemensam förståelse för dem, inte bara i branschen utan också på enskilda marknadsavdelningar." skriver Double Group i rapporten.

LÄS MER: Så hänger medarbetarnas välmående ihop med byråns framgång

En annan delförklaring är att 70 procent av respondenterna uppger att de känner sig stressade av de förväntningar och krav som ställs på dem i deras yrkesroll. En del av stressen och de höga förväntningarna tros dock komma från marknadsförarna själva.

De som svarat på rapporten har själva fått klassificera sig själva efter hur de upplever sin roll, exempelvis generalist eller specialist. När det kommer till vilka som känner att de har mandat att styra det egna arbetet uppger 23 procent av generalisterna att de inte känner att de har något mandat. Gällande upplevelsen om mandat visar rapporten även en stor skillnad mellan könen, endast 45 procent av kvinnorna känner att de har mandat medan det bland männen är hela 70 procent som upplever att de kan påverka och styra det egna arbetet.

LÄS MER: Marknadsavdelningen stressar sönder sig – helt förgäves

I undersökningen som helhet är det generalisterna som i störst utsträckning upplever en sämre arbetssituation än specialister eller marknadschefer. Generalisterna känner att de har mindre förståelse och respekt från ledningen, mindre mandat, att de inte lever upp till förväntningarna och att de tänker mer på jobbet på sin lediga tid än de med mer specialiserade roller.

"De allra flesta generalister i vår undersökning jobbar på en mindre marknadsavdelning eller ensam på marknadsavdelningen. I den typen av organisation är det vanligt att de står direkt under den högsta ledningen eller inte har en renodlad marknadschef. De befinner sig i en liknande position som marknadschefen, men har inte auktoriteten och mandatet som marknadschefen har. De ska rimligtvis inte heller ha lika höga förväntningar och krav på sig." skriver Double Group i rapporten.

Metod:

Undersökningen genomfördes mellan augusti och november 2018, totalt har 562 personer svarat på frågorna. 76 procent av undersökningsgruppen är kvinnor och 88,5 procent beskriver sig själva som generalister i organisationen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

#baramänniska

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.