Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hälften tror på sämre tider

Publicerad: 30 september 2008, 09:36

Hälften av alla kommunikationsbyråer tror på sämre tider.
Men tio procent är fortfarande optimister. Det visar Reklamförbundets senaste konjunkturenkät.


Undersökningen gjordes för ett par veckor sedan. Med tanke på den senaste tidens finansiella kris kanske bilden hade varit ännu mörkare.

Men undersökningen visar trots det att läger förvärrats rejält sedan i februari då undersökningen gjordes senast. Då trodde bara två av tio på sämre tider. Andelen pessimister har alltså mer än fördubblats under det senaste halvåret.

Men trots ökad pessimism är det inte helt omöjligt på arbetsmarknaden. Tre av tio byråer ser ett rekryteringsbehov det närmaste halvåret. I februari var det 42 procent som sökte folk.

Undersökningen genomfördes under veckorna 35-36. Tre frågor ingick i enkäten till 269 företag som är medlemmar i Sveriges Reklamförbund. Enkäten besvarades av 116 företag.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.