Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hallå där Microsofts PR-chef Christofer Björkvall

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Dina amerikanska kolleger gjorde en omvänd kampanj av Apples "Switch"-kampanj. Men personen som bytte märke var anställd av Microsoft och nu har kampanjen dragits tillbaka.


Hur har vi  blivit lurade på den svenska marknaden?- Det där är en missuppfattning, det är en anställd som gjort bort sig som la upp en webbsida under Windows XP på Microsofts hemsida. Där har den personen använt sig av en referens som hade gått från Apple till PC. Men bilden hade man hämtat från en databas. Det var ett olyckligt val av en person. Så det var två misstag av en anställd. Vi tog bort hemsidan direkt. Det är inget vi är stolta överHar de svenska konsumenterna drabbats av misstagen?- Nej, det var bara en enda hemsida på sajten. Ganska svår att hitta också.Så den ligger inte kvar?- Nej, och detta var inte förankrat på något sätt. Men vi vill inte ursäkta oss. Vi erkänner att vi gjort ett misstag.Har ni känt av Apples kampanj?- Jag vill inte uttala mig om konkurrenter. Men vår försäljning av Windows XP går väldigt bra. Vi känner att vi har medvind.Planerar ni några nya kampanjer, kanske av ett mer städat slag?- Den där kampanjen var ämnad för amerikanska marknaden. Men här lanserar vi Tablet PC. Det är väldigt hett just nu och många pratar om det ute i branschen.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.