Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hallå där Sakari Pitkänen, chefredaktör på Metro...

Publicerad: 8 november 2007, 12:21


...känner ni er hotade av Bonniers planer på gratistidning?- Jag kommenterar inte sånt jag inte känner till. Bortsett från det är vi inte kända för att underskatta konkurrens. Och inte heller för att förlora om och när konkurrensen dyker upp.- Vi är vana vid konkurrenter internationellt och vi hade konkurrens under tiden med Everyday och Stockholm News. Vi kan hantera konkurrenter.Hur bedömer du marknaden för gratistidningar i Stockholm den närmsta tiden?- Alla som tittar i Metro kan se att vi haft en hygglig start på hösten. Metro i Sverige klarar lågkonjunkturen bättre än dagspressen i stort.Varför?- Vi vill gärna tro att det beror på att vi är bättre och arbetar hårdare.Hur mycket betyder det att ni fått vara ohotade i snart åtta år?- Att vi är etablerade hos läsarna. Vi har lärt oss en del om villkoren för att ge ut gratistidning.Vilka erfarenheter drog när ni slogs med Stockholm News för två år sedan?- Det visade med stor tydlighet att det inte är lätt att ta sig in på Stockholms annonsmarknad med gratistidningar.Vad är det värsta med handutdelning?- Kostnaden. Det är dyrt och jobbigt. Svårt att administrera, personalomsättningen är hög, sjukfrånvaron hög och den måste täckas in snabbt. Väderproblem kan ställa till det rejält.Vad tror du att det kostar att dra igång en ny gratistidning?- Kan du inte fråga något om artiklar i stället, alla filer som slutar på xls tycker jag är skittrista.Okey, nu ska den nya tidningen ha nöjesinriktining, är Metro för svaga på nöje?- Tvärtom, jag tycker vi är riktigt bra. Vi har satsat på nöje de senaste två åren, inte i yta men i kvalitet. Vi satsar på egna nöjesnyheter och tycker inte att Anna Nicoles bröstvårtor är prioriterat område.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.