Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hammarby-spelaren stör döden mitt i guldstriden – vill få män att prata om psykisk ohälsa

Publicerad: 24 Oktober 2019, 09:15

Självmord är den vanligaste dödsorsaken i Sverige för män mellan 15-45 år. I Åkestam Holsts kampanj för initativet Stör Döden medverkar Hammarbybacken Richard Magyar som har varit öppen med sina erfaranheter av psykisk ohälsa.


Stör Döden är ett initiativ som lanserades av organisationerna Suicide Zero, Mind och Spes i samverkan med Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP) under förra året. Satsningen handlar om att få människor att bli bättre på att prata om hur de mår, och då speciellt män. Idag står pojkar och män för 70 procent av självmorden i Sverige.

Hammarbys Richard Magyar som är mitt uppe i den Allsvenska guldstriden har under sin fotbollskarriär sett många spelare som mått psykiskt dåligt, men att få öppnat upp sig. Nyligen gick han ut i media och berättade om sina egna erfarenheter av depression och nu backar spelaren kampanjen.

– Stör döden. Det är viktigt att vi pratar om hur vi mår och inte minst att vi lyfter tabut kring självmord. Ser man någon i sin närhet som man tror mår dåligt – fråga! Att dela kampanjen och att prata om den är för mig en självklarhet, säger Richard Magyar.

I en undersökning genomförd av Novus svarade endast var tionde man att de någon gång har fått frågan av en närstående om självmordstankar. Undersökningen visar också att män i större utsträckning än kvinnor ofta saknar kunskap om varningssignaler för självmordsrisk – signaler som dessutom kan skilja sig åt mellan könen.

På kampanjsidan stördöden.se finns råd, varningssignaler och tips både till den som mår dåligt och till den som misstänker att någon i sin omgivning behöver stöd.

Kampanjen Stör Döden är även i år skapad av Åkestam Holst NoA.

– Att få jobba med de här frågorna är speciellt. Det är i vissa stunder väldigt obehagligt, samtidigt så fruktansvärt viktigt. Ett självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem och är inte bara en förlust av en människa, ett självmord drabbar väldigt många runtomkring, säger Patrik Reuterskiöld, art director på Åkestam Holst Noa i en kommentar.

– Det här uppdraget skiljer sig åt från andra eftersom vi inte vill få någon att köpa någonting eller swisha. Vi vill bara att folk ska prata med varandra. Filmen är framtagen tillsammans med FLX och med Bill Schumacher som regissör. Alla i teamet la ner ett enormt arbete som vi är väldigt tacksamma för, säger Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst NoA i en kommentar.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst NoA
Projektledare, Kjell Månsson
Produktionsledare, Jesper Månsson
Art Director, Patrik Reuterskiöld
Copywriter, Adam Reuterskiöld
Producent, Leila Widgren

FLX
Regissör, Bill Schumacher
Exekutiv producent, Therese Petersson
Producent, Linda Klerehag
Produktionsledare, Nathalie Bergdahl
Fotograf: Filip Lyman
Post Production & Sound: The Line
Music & Sound Design Company: Sunday Sound & Music
Composer & Sound: Tobias Norberg

Gullers Grupp
PR och sociala medier strategi, Johanna Sturk
PR och PA strateg, Sofie Falkkloo
Kommunikationsstrateg och AD, Walter Kalmaru

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.