Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Han anmäler MER till MER

Publicerad: 28 Oktober 2008, 10:15

Igår rapporterade Resume.se om Marknadsetiska Rådets kraftiga uttalande i samband med att en reklamfilm från OLW fälldes. Håkan Aludd på reklambyrån Hundra reagerade starkt på uttalandet och har nu anmält MER till MER.


Håkan Aludd är ad på reklambyrån Hundra.

MER skrev bland annat i sin fällning att OLW:s reklam ansågs utgöra ett typexempel på dålig smak och undermålig reklam som riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring"
– Jag undrar om det är MER:s uppgift att tycka om reklam. Med vilken kompetens gör de det, säger Håkan Aludd till Resume.se.
– Jag kan förstå om enbentas riksförbund hör av sig och känner sig kränkta. Då ska MER agera, men det är på den arenan de ska agera.

Läs Håkan Aludds anmälan nedan:

Vad är det goda, vad är det rätta, hur bör man bete sig?

Är ju frågor som ett etiskt råd bör fråga sig! Och därför anmäler jag MER till er själva då jag anser att ni i nedanstående uttalande har brustit i er uppgift, framför allt i ert beteende!
 Med vilken kompetens, med vilken rätt och varför ni gör nedanstående uttalande om OLW-reklamen?
 "TV-reklamen är enligt MERs uppfattning inte bara stötande utan dessutom ett så tydligt exempel på dålig smak och undermålig reklam att den måste anses undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring i allmänhet."

 Vems dåliga smak?
 Undermålig, på vad sett?
 Är allmänheten lika med målgruppen?
 Vilket förtroende tänker ni på?
 Och varför skulle det vara ett obscenare handikapp att ha tre ben än bara ett? (detta skriver ni i den mer utförliga versionen)

Jag kan bara tillägga att era kommentarer i fällningen inte bara är stötande utan dessutom ett så tydligt exempel på dålig smak och undermåligt yttrande att den måste anses undergräva allmänhetens förtroende för MER i allmänhet.

 Hej då!

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.