Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Han är Fritidsresors nya ansikte

Publicerad: 6 Augusti 2010, 08:12

Han har medverkat i storfilmer som Casino Royal, Quantum of solace och Clash of the titans. Men under en vecka i juni spelade han in en reklamfilm för nordiska Fritidsresor i Thailand. – Det känns otroligt kul att ha Mads Mikkelsen som frontfigur för den nya kampanjen, säger Lottie Knutson, kommunikationsansvarig för Fritidsresegruppen i Norden.


Ämnen i artikeln:

Scholz & FriendsFritidsresorMads Mikkelsen

Mads Mikkelsen, Fritidsresorns nya ansikte. Foto: Espen Bekkebråten

Fritidsresors nya kampanj drar igång den 19 augusti i Sverige. Då har den nya filmen med Mads Mikkelsen premiär i tv-rutan. Men redan nu kan Resume.se visa upp resultatet av en veckas inspelning i Thailand, som kommer att rulla i rutan under hösten.

Bakom hela idén står byrån Scholz & Friends. De kontaktade den danske skådespelaren och undrade om han kunde tänka sig att medverka i Fritidsresors film, med budskapet ”Dagarna du minns”.

– Vi blev rätt förvånade när han tackade ja. Det här var den andra reklamfilmen som han har gjort hittills under sin karriär, så det är klart att vi blev glada, säger Arvid Svanvik, cd på Scholz & Friends.

Idén bakom valet av Mads Mikkelsen som frontfigur vilar främst i faktumet att 90 procent av de som bokar charterresor är kvinnor, enligt Arvid Sandvik. Dessutom är kampanjen nordisk och därför behövdes någon som var välkänd i alla länder.

När idén presenterades för Fritidsresor fanns den danske stjärnan redan med ombord på tåget. Att ge kampanjen grönt ljus var inget svårt beslut att fatta.

– Jag bestämde mig direkt och svarade ”Det här kör vi på!”. Jag berättade först efteråt för koncernchefen att vi hade tagit det här beslutet, men han blev förstås jättenöjd, säger Lottie Knutson.

Filmen med Mads Mikkelsen är en av tre reklamfilmer som ingår i Fritidsresors stora vinterkampanj. Förutom tv-spottar kommer den att innehålla såväl print som webb- och utomhussatsningar.

– Men fokus kommer att ligga på tv och webb. Vi började röra oss mer och mer mot tv här om året eftersom det inte alls går att bygga ett varumärke på samma sätt i print, säger Anna Bernt, som är Fritidsresors Nordiska marknadschef.

Kampanjen kommer att rulla i hela norden. Redan på fredag har den första filmen premiär i Finland och sedan följer Danmark. Fritidsresor menar att företaget nu tar ut svängarna mer än vanligt.

– Den här kampanjen som helhet är mer vågad än vad vi tidigare har varit i vår reklam. Den är sexigare. Har man ett så brett varumärke är det lätt att kommunikationen blir platt, så vi ville ta ut svängarna lite, säger Lottie Knutsson.

Fritidsresors Nordiska marknadschef Anna Bernt var själv med på plats i Thailand under inspelningarna, och även hon är mycket nöjd med hur resultatet blev.

– Vi är otroligt nöjda med Scholz & Friends arbete med den här kampanjen. Och den danska regissören Martin Werner från Bacon gjorde ett fantastiskt jobb, säger hon.

Även Arvid Svanvik på Scholz & Friends är imponerad över hur professionell Mads Mikkelsen var att arbeta med.

– Med svenska skådespelare kan det ibland krävas tio omtagningar, och ändå blir man inte riktigt nöjd. Men med Mads så var det snarare han som berättade hur scenerna skulle göras, säger han.

Se filmen här:

Arbetsgruppen i sin helhet

Reklambyrå: Scholz & Friends

Johan Welander - Projektledare
Gabriella Wollo - Produktionsledare
Arvid Svanvik - Creative Director 
Richard Westerståhl - AD
Edwin von Werder - Copywriter
Espen Bekkebråten - Byråproducent

Produktionsbolag:
 Bacon

Martin Werner - Regissör
Malene Dyhring Larsen - Producent

Mediabyrå:
Carat

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.