Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Han är ny bloggare på Resumé

Publicerad: 3 december 2018, 11:14

Martin Edenström ska bjuda läsarna på spaningar kring det senaste som händer inom digital marknadsföring.


Martin Edenström har jobbat som ledare och expertkonsult inom byråbranschen och på managementkonsultbolag i snart två decennier. Just nu på Capgemini Digital Experience, dessförinnan på Nansen / Making Waves och NoA. Martin föreläser återkommande om digitala trender på Berghs, Webbdagarna och Hyper Island. I Martins resumé framkommer även att han grundat digitala branschforumet MKSE.com med över 1000 läsare per dag samt var med och skapade IT24 för IT-mediahuset IDG.

Inom kort börjar han blogga för Resumé.se.

– Det ska bli fantastiskt kul att skriva för Resumé. Jag kommer återkommande bjuda på insikter och trender inom modern digital marknadsföring, martech, marketing automation och allt däromkring. Jag leder enheten för digital kundupplevelse på Capgemini och i nästan samtliga större kundmöten jag deltagit på under året har marknadscheferna och deltagare från marknadssidan stått för mest engagemang och lyhördhet. En ny målgrupp som just nu formar egna arbetssätt och processer med olika tekniska lösningar och spännande innovation.

Vad är det intressantaste som händer inom ditt fält?
– Övergången från byrårelation till digital, inhouse marknadsavdelning. Transparensen gentemot egna högsta ledningen måste snabbt öka då deras förtroende för marknadsavdelningen och CMOs begärda budget aldrig varit lägre. Det är inte hållbart och kommer förändras än mer radikalt det kommande året!

– Nu i början av december sitter jag med en färsk Capgemini studie kring 30 större svenska marknadsavdelningars konstruktion av egna digitala inhouseavdelningen. Roller inom till exempel content, SEO och CRO/growth hacking som anställts eller ska anställas under året. Det ska vi titta närmare på!

Vilka trender ser du?
– Digital marknadsföring verkligen vibrerar som ämne. Intresset kring nya tankesätt, lösningar och smartare användning av ny teknik är monumentalt. Det talas om digitalisering överallt, men de förändrade tillvägagångssättet inom marknadsföring har verkligen hänt på bara några få kvartal och på extremt kort tid kastat om en hel byråsektor.

Vad hoppas du händer inom marknadsföring 2019?
– Jag hoppas de 96 procent av alla "Fortune 1000 C-Suite" Vd:ar och bolagsledningar som just nu anser att egna marknadsförarna inte vill eller kan visa på sitt egna värde och ROI (return on investment) snabbt får anledning att omvärdera sin åsikt.

Resumé.se kommer under de närmaste veckorna att presentera ett antal nya bloggare. först ut är alltså Martin Edenström, välkommen!

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.