Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Han fick Apple att storsatsa

Publicerad: 18 januari 2010, 14:29

När planerna på ett Abba-museum gick i stöpet tog bröderna Jan och Per Broman över. I maj öppnar Fotografiska sin första utställning. Nu är det klart att Apple blir en viktig partner för museet.


Per Broman

– Det är en drömpartner. När vi gjorde en lista på vilka företag vi ville jobba med stod Apple högst upp, säger Per Broman.

För att locka Apple visade bröderna runt ansvariga på företaget i lokalerna Stora Tullhuset i Stockholm. Det är en stor satsning som Apple gör på museet som slår upp portarna den 20:e maj.
– Det kommer att vara produkter från Apple överallt i huset – i allt från kassor till konferensrum. Sedan kommer vi också att utforma guider för Ipod och Iphone.

Per Broman har själv ett förflutet som fotograf. Men han har också jobbat med pr på Prime och var med och grundade byrån Wenderfalk. Det första steget mot Fotografiska var när de två bröderna lockade hit stjärnfotografen David LaChapelle för en utställning 2008.
– Sedan dess har vi letat efter en lokal för större fotoutställningar. När Stora Tullhuset blev ledigt efter Abbamuseet, så hittade vi rätt.

Vad är visionen med Fotografiska?
– Det är att locka de riktigt stora massorna att komma och titta på fotografi. Sedan saknas det ett bra museum för foto i Sverige. När vi öppnar ska du inte behöva åka till Paris eller Amsterdam för att se de intressantaste utställningarna.

Har ni klart med någon byrå som ska marknadsföra er?
– Vi är snart klara med webbyrå och sedan ska vi kontraktera en reklambyrå.

De första fotograferna som kommer att ställa ut på Fotografiska är: Vee Speers, Joel Peter Witkin och Albert Watson.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.