Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Han gör 80 (!) filmer för Statoil

Publicerad: 16 Mars 2011, 14:14

Imorgon lanserar Statoil sin kampanj ”Det finns alltid ett skäl till en god kopp kaffe”. Kampanjens bas utgörs av inte mindre än 80 reklamfilmer med Peter Magnusson i huvudrollen. Se sex av filmerna exklusivt här på Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Peter Magnusson

Tanken med kampanjen är att positionera Statoil som en kaffe  destination  och att öka antalet pröva på-kunder. Målet är att öka försäljningen med 26 procent.

– Människors inställning till maskinkaffe är att det är väldigt dåligt. Genom att pröva vårt  vill  vi visa  kunderna  att  vi har ett gott kaffe  , säger Lukas Krol, chef för marknadsföringen på Statoil.

I kampanjfilmerna, som tagits fram av Family Business, får vi följa med kaffecoachen Kevin som spelas av Peter Magnusson. Kevin är utskickad av huvudkontoret för att utbilda personalen i att sälja kaffe.
– Man kan säga att han egentligen har ganska dåliga verktyg för att göra detta, personalen vet de här sakerna han ska utbilda dem i ganska väl, säger Mårten Knutsson, cd på Family Business.

Peter Magnusson är den enda skådespelaren i filmerna, de övriga medverkande är butikspersonal och kunder. För regin står Guldbagge-vinnaren Ulf Malmros.
– Det som är bra med Ulf Malmros är hans kärlek till det som händer där ute i Sverige. Dessutom är ju han som person väldigt folkkär, säger Mårten Knutsson.

Filmerna bygger kring fem enkla skäl att ta en kopp en kopp kaffe och är inspelade ifrån Vilhelmina i norr till Trelleborg i söder.
– Vi ville få ett avtryck som representerar hela Statoils nät. Det är en väldigt unik inspelning på så vis, vi åkte runt med hela inspelningsteamet i en turistbuss under 13 inspelningsdagar, säger John Lagerqvist, cd på Family Business.

Filmerna kommer att gå upp under  cirka  10 veckor  . Under de första 5 veckorna  kommer alla filmerna att sändas, 16 nya filmer i veckan.

– Alla de 80 filmerna kommer att samlas i en Youtube-kanal där man också kommer att kunna söka på ”sin mack”, säger Amanda Mompalao de Piro, Projektledare Butik på Statoil.

Förutom filmerna kommer man också att köra kampanjen i butik, TV, till kortkunder via direktutskick, radio och webb. Man kommer också att gå in som sponsor till ”Vinn Adams pengar” i Mix Megapol där den som vinner över programledaren får en årsförbrukning av kaffe.

Här nedan kan du se sex av kampanjfilmerna.

De har jobbat med kampanjen:

Statoil:

Lukas Krol, chef för marknadsföring
Amanda Mompalao de Piro, projektledare butik

Family Business:

John Lagerqvist - Creative Director

Mårten Knutsson - Creative Director

Fredrik Lindquist - AD

Tove Norström/Henry Stenberg - Copy

Andy Chong - Original

Johan Alanko - Projektledare

Jessica Olérs - Produktionsledare

Webb:
Johan Ström, AD

Marcus Mossberg, Technical Director

TV Dinner:

Ulf Malmros, regissör

Mattias Holmer, Producent, TV Dinner

Henrik Ihre, Exekutiv producent, TV Dinner

Martin Forsström, line producer, TV Dinner

Magnus Öhrlund, redigering

IUM

Beatrice Feuk Dahlström, Senior Account Director, IUM

Jonas Malm, Head of Broadcast, IUM

Robert Pihl, Creative Director, IUM

Flickorna Larsson :

Lotta Wicknertz

Daniel Kilgren

Christian Ström


Ämnen i artikeln:

Peter Magnusson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.