Nyheter
Han gör 80 (!) filmer för Statoil
Publicerad: 16 mars 2011, 14:14
Imorgon lanserar Statoil sin kampanj ”Det finns alltid ett skäl till en god kopp kaffe”.
Kampanjens bas utgörs av inte mindre än 80 reklamfilmer med Peter Magnusson i huvudrollen.
Se sex av filmerna exklusivt här på Resume.se.
CS
Christian Ström
Tanken med kampanjen är att positionera Statoil som en kaffe destination och att öka antalet pröva på-kunder. Målet är att öka försäljningen med 26 procent.
– Människors inställning till maskinkaffe är att det är väldigt dåligt. Genom att pröva vårt vill vi visa kunderna att vi har ett gott kaffe , säger Lukas Krol, chef för marknadsföringen på Statoil.
I kampanjfilmerna, som tagits fram av Family Business, får vi följa med kaffecoachen Kevin som spelas av Peter Magnusson. Kevin är utskickad av huvudkontoret för att utbilda personalen i att sälja kaffe.
– Man kan säga att han egentligen har ganska dåliga verktyg för att göra detta, personalen vet de här sakerna han ska utbilda dem i ganska väl, säger Mårten Knutsson, cd på Family Business.
Peter Magnusson är den enda skådespelaren i filmerna, de övriga medverkande är butikspersonal och kunder. För regin står Guldbagge-vinnaren Ulf Malmros.
– Det som är bra med Ulf Malmros är hans kärlek till det som händer där ute i Sverige. Dessutom är ju han som person väldigt folkkär, säger Mårten Knutsson.
Filmerna bygger kring fem enkla skäl att ta en kopp en kopp kaffe och är inspelade ifrån Vilhelmina i norr till Trelleborg i söder.
– Vi ville få ett avtryck som representerar hela Statoils nät. Det är en väldigt unik inspelning på så vis, vi åkte runt med hela inspelningsteamet i en turistbuss under 13 inspelningsdagar, säger John Lagerqvist, cd på Family Business.
Filmerna kommer att gå upp under cirka 10 veckor . Under de första 5 veckorna kommer alla filmerna att sändas, 16 nya filmer i veckan.
– Alla de 80 filmerna kommer att samlas i en Youtube-kanal där man också kommer att kunna söka på ”sin mack”, säger Amanda Mompalao de Piro, Projektledare Butik på Statoil.
Förutom filmerna kommer man också att köra kampanjen i butik, TV, till kortkunder via direktutskick, radio och webb. Man kommer också att gå in som sponsor till ”Vinn Adams pengar” i Mix Megapol där den som vinner över programledaren får en årsförbrukning av kaffe.
Här nedan kan du se sex av kampanjfilmerna.
De har jobbat med kampanjen:
Statoil:
Lukas Krol, chef för marknadsföring
Amanda Mompalao de Piro, projektledare butik
Family Business:
John Lagerqvist - Creative Director
Mårten Knutsson - Creative Director
Fredrik Lindquist - AD
Tove Norström/Henry Stenberg - Copy
Andy Chong - Original
Johan Alanko - Projektledare
Jessica Olérs - Produktionsledare
Webb:
Johan Ström, AD
Marcus Mossberg, Technical Director
TV Dinner:
Ulf Malmros, regissör
Mattias Holmer, Producent, TV Dinner
Henrik Ihre, Exekutiv producent, TV Dinner
Martin Forsström, line producer, TV Dinner
Magnus Öhrlund, redigering
IUM
Beatrice Feuk Dahlström, Senior Account Director, IUM
Jonas Malm, Head of Broadcast, IUM
Robert Pihl, Creative Director, IUM
Flickorna Larsson :
Lotta Wicknertz
Daniel Kilgren