Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Han räddade äran i Press

Publicerad: 29 juni 2009, 11:40

De svenska byråerna kammade noll i Presskategorin i Cannes Lions. Men Erik Dagnell, ad på Jung von Matt, tog hem ett guldlejon i kategorin tillsammans med tyska byrån Scholz & Friends Berlin


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Erik Dagnell guldbelönad kreatör.

Hur känns det att rädda den svenska äran i kategorin?
– Hehe. Jag skulle inte säga att jag räddat någonting. Men om det är så att jag lyckats dra en strimma rampljus på Sverige så är ingen stoltare än jag.

Det gick jäkligt risigt för Sverige i press, helt utan nomineringar, vad beror det på tror du?
– Vi hade en chans att prata med en av jurymedlemmarna efter prisutdelningen och han sa att de har varit väldigt hårda i sin bedömning i år, något som pressjuryns ordförande David Lubars sa i sitt öppningstal vid ceremonin. De ville lämna tomma och ihåliga dramatiseringar utanför årets prislista. I år ville de belöna kampanjer med storslagna och solida strategier. Strategi som förflyttar ett varumärke helt enkelt. Resultatet av detta blev en kortare shortlist och färre lejon utdelat.
– Varför de svenska bidragen i kategorin inte lyckades så bra i år kan jag ärligt inte ge ett bra svar på. Jag har aldrig varit verksam som kreatör i Reklamsverige plus att jag egentligen har ganska dålig koll på vad som skickades in i år från landet vårt. Tror dock bestämt att vi har mycket mer att ge om vi tar i.

Var detta ditt första lejon?
– Nej. Faktiskt inte. Har lyckats ta två brons samt ett gäng shortlist.  Det är tredje året i rad med lejonvinst i Cannes.

Hur var det att ta emot det på scen?
– Jag är inte mycket för sådana tillställningar. I ärlighetens namn så är de ganska tråkiga. Men självklart så var det förbannat kul att få gå upp på scen och ta emot just det priset. Ett Canneslejon är helt klart väldigt speciellt.

Vad går den vinnande kampanjen ut på?
– Kampanjen är för den regionala/lokala sydtyska dagstidningen Augsburger Allgemeine Zeitung. Kunden ville ha en kampanj som gav den regionala/lokala journalistiken lite mer vikt och betydelse. Han ville att vi skulle vända ut och in på tanken att lokala tidningar inte har mycket läsvärt gentemot de stora nationella och internationella dagstidningarna.
– Vi jobbade fram en tes om att alla stora nyheter många gånger har ett litet ursprung. Vi ville ge kraft åt de små lokala händelserna med tanken om att någon gång i framtiden så kan denna lilla nyhet bli en världsnyhet. Därav claimet: ”Global news starts as local news” Med denna insikt så säkrade vi inte bara AAZ och den lokala nyhetens värde utan gav också de nationella dagstidningar en känga.

På vilka byråer har du jobbat tidigare?
– Jag växte upp som pannåslav på Force, Forsman & Bodenfors i Göteborg vilket gav en grön och naiv Erik en bra grund att stå på. Efter några år där så gick jag Beckmans. Under tiden där så gjorde jag några månader som placement på Mother i London i sällskap med Tomas Mankovsky.
– Efter skolan så flyttade jag till Hamburg för att jobba för Jung von Matts internationella enhet JvM/9. Där var jag i cirka 2,5 år innan det bar till Scholz & Friends i Berlin. Vid årsskiftet flyttade jag hem och jobbar nu som senior art director på Jung von Matt Sthlm.

Varför flyttade du tillbaka till Sverige igen?
– Efter cirka 4,5 år i Tyskland, dess stora byråer och ”alternativa” byråkulturer så kände jag att det var dags med en förändring. Att jag saknade min familj och mina vänner gjorde att beslutet i slutändan var ganska lätt att ta.
– Nu är jag här sedan cirka 6 månader och trivs fint. Men vi får se om jag blir kvar här i Sverige för alltid eller om det blir en tur till utanför gränsen. Men en sak jag har lärt mig med den här branschen är att inte mycket blir som man har planerat eller tänker sig. Möjligheter kommer när man minst anar det.

Den belönade annonsen.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.