Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Han tar plats i Platinaakademin

Publicerad: 31 mars 2008, 14:58

Henrik Nygren, ad och vd, för Henrik Nygren Design tar plats i svensk reklams ”Hall of fame”, Platinaakademin. Den näst senaste medlemmen Anna Qvennerstedt hälsar honom välkommen.


Henrik Nygren ny i Platinaakademin. Foto: Björn Elgstrand.

Grattis, du är, liksom årets vinnare Anna Qvennerstedt, en förhållandevis ung Platinavinnare och fortfarande mitt i karriären. Hur känns det att få priset redan nu?
– Vad ska man säga, oavsett ålder är det en ära att bara vara påtänkt för priset.  Och att jag råkar vara yngre än de flesta före mig är väl antagligen bra… eller så kanske de börjar få ont om folk. Det är i alla fall jättestort för mig.
– Och jag blev väldigt överraskad och glad, det här är ju inget jag som bett om. Dessutom är det ju bara en gång i livet som man får priset. Man sällar sig till ett sällskap som jag under lång tid sett upp till. Och eftersom de också röstar, riktar jag mitt tack till dem.

Du beskrivs som formgivare och designer, känner du dig som en outsider i sammanhanget?

– Jag ser mig i grund och botten som art director mer än något annat, även om jag både är grafisk formgivare och vd som driver ett företag med fem anställa.
– När Reklamförbundet en gång bildades var ABCD de fyra benen som organisationen vilade på. D stod för design och är och borde förbli ett av de ben som håller upp bordets skiva. Design finns närvarande i allt som vi gör, från varje webbsida till bok.  Det är en självklar komponent. Därför tycker jag förstås också att det roligt att en ad som jobbar med grafisk formgivning får priset.

Tycker du att det fjärde benet får tillräckligt stor uppmärksamhet?

– Jag har alltid tjatat om detta, Redan för 10-15 år sedan skrev jag tillsammans med ett 50-tal kollegor ett upprop till förbundet som funderade på att plockas bort som design som kategori i Guldägget, eftersom den fanns ”naturligt” i de andra kategorierna. 
– Nu börjar design få den status som kategorin ska ha. I år är till exempel design med för första gången i Cannes-juryn.
– Nu finns ju dessutom Månadens design som en egen tävlingskategori.

Anna Qvennerstedts välkomstmotivering:

Du får ursäkta att denna motivering skrivs av någon som inte vet så mycket om grafisk design. Kanske sysslar undertecknad med något angränsande. Fast vid närmare eftertanke. Fan vet om undertecknad ens gör det.

Du ger intryck av att göra allt så noggrant. Varje sak tycks göras på allvar. Som om det inte enbart var fråga om en logotyp, en bok, en utställning, ett magasin, ett frimärke, ett typsnitt, en film, en affisch, en förpackning. Man får bestämt intrycket att varje sammanhang är betydligt större och viktigare än så.  

Du verkar vara något så ovanligt som en framgångsrik konsult med fullständig konstnärlig integritet. När det är så lätt att hemfalla till det aningslösa eller inställsamma visar du att det finns ett annat sätt. Man får nästan känslan av att kompromisser inte ens behövs i din värld. Därigenom är du en inspiration för reklambyråer likaväl som för varumärkeskonsulter och grafiska formgivare.  

Det du gör är så sällsynt renodlat. Du står för något eget, och det verkar fungera om och om igen på nya sätt. Det fungerar dessutom internationellt. Och det kommer att fungera länge till. 

Avslutningsvis. Det förefaller till råga på allt som om du tycker att detta är enkelt. Som om du sysslar med en disciplinerad och ångestfri verksamhet. Som om du rör dig glatt och obehindrat mellan olika tekniker. Som om du faktiskt tycker att det här är det roligaste du vet.

Men jag vet kanske inte alls vad jag pratar om. Jag är i alla fall väldigt glad över att just du får den här utmärkelsen. Den är mycket välförtjänt.

Välkommen in i Platinaakademien, Henrik Nygren.


Anna Qvennerstedt

CV: Henrik Nygren

Henrik Nygren, f. 1963.
Art director och vd.
Berghs School of Design 1985–86, Schola Antiqua/CFH Master Class 1987–89, Yale Summer
Program in Graphic Design för Paul Rand/Armin Hofmann, Brissago (Schweiz) 1995. Har sedan
1992 undervisat på Beckmans Designhögskola, Berghs School of Communication, Konstfack,
Forsbergs School of Design. Femårigt lektorat i typografi på Beckmans Designhögskola med  start 2007.
Verksam på design- och annonsbyråer i Stockholm under åren 1983–91. Därefter eget företag.
Tillägnad utställningar i Tokyo 1999, Malmö 2002, Stockholm 2003. Rikt representerad genom  åren i Guldägget, Utmärkt Svensk Form, Svensk Bokkonst och Art Directors Club of Europe.
Sammanfattade år 2002 sin syn på design och etik i boken Tre små negerpojkar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.