Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hanna Björk om mansdominansen: ”Jag skiter i strukturerna”

Publicerad: 25 Mars 2017, 09:43

Hanna Björk.

Foto: Andreas Elgstrand

Hanna Björk är vd för den nya byrån Round & Round. Hon berättar om tio år av förändring – från mötet med den homogena ägargruppen på Åkestam Holst, till att själv bli en av de första kvinnorna att väljas in. Här är hennes tips för en helt jämlik byrå.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamNorth AllianceHanna BjörkÅkestam HolstRound & RoundAndreas Ullenius

I stallet i Åkersberga var det kvinnorna som hade makten. Hanna Björk började rida redan som tioåring och växte upp präglad av de starka kvinnor som drev verksamheten och tjejkompisar som ställde upp för varandra. Men när hon gav sig in i reklambranschen och Åkestam Holst möttes hon av en ordning hon inte var van vid.

Hanna Björk sveper genom NOA-byrån Round & Rounds stilrena kontor på Drottninggatan 92. Det är bara några veckor kvar tills hennes ett år unga byrå byter till större lokaler i kreatörshuset Alma. Man har sedan starten växt från fem till sexton anställda men gör genom lokalbytet plats för totalt tjugo.

Byrån föddes av fem utbrytare från Åkestam Holst och en från Jung. Det stod tidigt klart att det skulle vara en kreatörsstyrd byrå, och valet av vd föll på Hanna Björk som tidigare delade cd-rollen med Andreas Ullenius på Åkestam Holst.
– Idé skulle komma före pengar, och då sänder det viktiga signaler att en kreatör är vd. Vi två var egentligen de enda som hade varit i ledarroller innan. Han ville fortsätta med det kreativa och jag kunde tänka mig en ny utmaning, säger hon och slår sig ned på en stol i ett vitt mötesrum.

– Jag har ingen aning om hur man är vd, men försöker luta mig mot andra kloka personer och lära mig på vägen. Jag inbillar mig att jag är bra på att samla starka karaktärer under ett generöst ledarskap. Med det menar jag att man istället för att armbåga sig fram, vilket är väldigt vanligt i den här branschen, omfamnar sig fram och hjälps åt.

Det är egentligen bara en byrå som har format Hanna Björks ledarskap. Trettiofemåringen har nämligen gjort något så ovanligt som att jobba sina samtliga nio första år i karriären på en och samma arbetsplats.

Sommaren 2006 tog hon sina första kliv in på Åkestam Holst som Berghs-praktikant.
– Jag kom in via ad:n Johan Landin som också var min handledare. Men han försvann på semester redan efter två veckor och då var det ingen på byrån som visste vem jag var eller varför jag var där. Så jag satte mig på hans stol och väntade på att någon skulle se mig.

– En dag kom personalchefen Kenneth Adenskog och knackade mig på axeln, frågade "vem är du och vad gör du här?" De hade egentligen tagit in mig för att skriva reklamfilmsmanus men då förklarade jag att jag helst av allt ville praktisera som copy och vi möttes halvvägs. Jag kunde väl egentligen inte så mycket om copy-yrket, men låtsades. Senare anställdes jag som copy.

Fake it 'til you make it – är det ett karriärtips?
– Allt är såklart subjektivt, men jag är ganska orädd så för mig funkade det. Om man sätter begränsningar för vad man tror att man klarar av så sätter man begränsningar för vad man klarar av. Man måste utsätta sig för att lära sig. Vad är det värsta som kan hända?

Den kvinnliga dominansen från stallet i Åkersberga kändes avlägsen. Vid den tiden var Åkestam Holsts alla delägare män, precis som på de flesta byråer i branschen.
– Det finns en "ta ansvar så får du ansvar"-kultur i de här sammanhangen, som innebär att du måste visa framfötterna och ta för dig för att komma framåt. Men eftersom det finns dolda strukturer som missgynnar tjejer så kan det sättet att göra karriär på vara problematiskt för många tjejer.

Hanna Björk har trots allt varit byrån trogen och under hennes nio år har hon legat vid barrikaderna för en utvecklingsresa. Parallellt har allt fler kvinnor tagit ledande positioner i branschen överlag. Hon var en av de första kvinnorna att bli delägare och ta plats i ledningsgruppen. Sista året var hon kreativ chef.

Framgångsreceptet har innehållit flera viktiga ingredienser, menar Hanna Björk. Dels har förutsättningarna varit de rätta: Tidigare vd:n och grundaren Göran Åkestam insåg till exempel att det inte gick att fortsätta hålla kvinnorna utanför.
– Tvärtom var inställningen "du ska in, för att du är bra och för att du är kvinna". Jag har haft turen att jobba med väldigt bra män. Samtidigt kom jag in på Åkestam Holst vid rätt tidpunkt, mitt i en stark tillväxt. Under mina år gick vi från 45 till 100 anställda och när man är med tidigt på det tåget så hamnar man automatiskt i bra positioner om man gör bra ifrån sig.

Dels har hon själv haft en fallenhet för att hantera mansdominansen – och en vilja att alltid vara bäst.
– Jag har skitit i de där strukturerna och kört på. Till exempel kan tjejer få en negativ stämpel när de tar för sig, men jag har varit ganska bra på att ignorera det. Jag har också allierat mig med rätt personer som har samma ambitionsnivå som mig – ingen människa är en ö.

– Jag har inte heller flyttat på mig. Nu har jag förvisso haft turen att vara på en plats där det gått att göra karriär, men jag tror att det är viktigt att våga tro på att det går att göra karriär på ett och samma ställe. Andra byråer har kontaktat mig och då har jag träffat dem och sedan varit transparant med det mot mina chefer. Jag tycker att man ska våga visa att man är attraktiv på marknaden, och se det som en valuta.

Har det funnits några nackdelar med att inte prova andra arbetsplatser?
– Jag kan känna att jag är förhållandevis dålig på att nätverka, jämfört med de som har jobbat på flera byråer. Men det har också att göra med att jag, Guldägget och mingel i all ära, mest tycker om att sitta på arslet och jobba hårt. En annan nackdel är att jag egentligen inte vet hur det funkar på andra byråer. Åkestam har varit min enda referensram, tills nu då.

Hanna Björk medger att hon varit en del av en förändring i branschen, men är noga med att dela med sig av äran.
– Alla tjejer som har klättrat och gjort karriär de senaste tio åren har haft betydelse. Det är jättekul att bara på senare år se tjejer på både cd- och vd-nivå. En förändring pågår och visst är jag delaktig.

Som exempel har Round & Round valt att ha en strik 50/50-fördelning mellan män och kvinnor.
– Vid udda tal i bemanningen så kommer nästa anställning alltid att styras mot att återställa en jämnvikt mellan könen. Principen följs också i grundargruppen och på alla ledande positioner.

Hanna Björks 5 karriärtips

- Omge dig av människor du mår bra av och som gör dig bättre på ditt jobb.
- Fokusera på möjligheter, inte problem.
- Orka vara obekväm (både mot dig själv och andra).
- Var generös med dig själv och din kunskap.
- Fråga dig själv "Vad är det värsta som kan hända? Kommer jag dö?" Och ta beslut efter det.

Fakta / Om Hanna Björk

Ålder: 35.
Bor: Vasastan, Stockholm.
Uppvuxen: Åkersberga.
Familj: Man och två barn.
Tjänar: 769 600 kronor (2015).
Karriär i korthet: "Tjatade mig in som praktikant på Åkestam Holst år 2006. Tjatade mig ut 10 år senare för att starta Round & Round."
Utbildning: "Manusutbildning på Berghs och dessförinnan civilekonomexamen (som jag nog aldrig har plockat ut)."
Drömjobbet: "Kriminalare verkar kul. Jag inbillar mig att lösa mord är lite som att lösa en brief. Eller så har jag bara läst för många deckare."
Medievanor: "Ändras ganska ofta. För tillfället mycket Snapchat, Netflix, Omni och Acast."
Musik: "Just nu alldeles för mycket mello och alldeles för lite bra musik."
Lästips: "Mitt tips är att läsa mer böcker rent generellt."
Rekommenderar: "Att jobba på eller med Round & Round."

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.