Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hans Andersson

Publicerad: 6 november 2009, 13:50

God förmiddag, Hans Andersson, projektledare för Systembolaget på F&B och pristagare för långsiktig varumärkesvård på 100-wattaren igår.


Hans Andersson

Hur kändes det igår ?
– Jag citerar Gert Fylking från offentliggörandet av nobelpriset i litteratur: Äntligen! Vi har hållit på rätt länge nu. Sedan 2002. Så det kändes jättekul. Förra året var den också nominerad. Då vann vi inte. Men trägen vinner till slut.

Hur känns det idag då?
– Lika bra som går. Jag är på jobbet som vanligt.

Hur gör man för att vinna det här priset?
– Jag tycker att den här långsiktig varumärkesvård är det finaste priset. Det är inte ett engångsskott. För att vinna detta måste man vara uthållig och hela tiden göra det man gör lite bättre. Vi har vunnit massor av kreativa priser för Systembolaget under de här åren. Det gäller att inte nöja sig utan förflytta sig hela tiden.
– Många i arbetsgrupp har varit med hela tiden och jag tror att det är bra. Man lär sig hela tiden mer om uppdraget och kontexten i uppdraget.

Hur lyder den mening som är den röda tråden i ert arbete med Systemet?
– Detaljhandelsmonopolet finns till för att minska alkoholskadorna i samhället. Det är bevisat att det fungerar. Men samtidigt finns det bara till så länge vi har en allmän acceptans för den idén. Då måste vi hela tiden kommunicera den politiska idén och låta folk ta ställning till den.

Jag har en känsla av att Systembolaget håler på att förflytta sig från bolaget vi älskar att hata till bolaget vi hatar att älska. Eller åtminstone att båda positionerna gäller. Hur skulle du beskriva Systembolagets position i svenska folkets hjärtan idag?
– Två tredjedelar av svenskarna är för Systembolaget idag. Jag tror att de flesta har förstått betydelsen för deras roll. Ska människor kunna ta ställning måste man berätta  ganska väl hur det fungerar. Det är inte helt enkelt att göra det.  Men nu har ganska många förstått hur det funkar. Och de tycker att det är bra.

– Det är också viktigt att se att hela Systembolaget har utvecklats under den här perioden. Kommunikationen speglar den utveckling Systembolaget har genomgått. Reklam lovar saker som verksamheten ska leverera. Och så har skett i det här fallet.
– Så egentilgen  är det 4000 personer inom Systembolaget som har del i det här priset.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.