Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hans byrå kollapsade

Publicerad: 15 december 2008, 09:00

Nu flyr de svenska kreatörerna New York. Först hem är Gustaf Törling, Graydon Carters nya fynd och mr Elin Kling.


Gustaf Törling. Foto: Andreas Elgstrand.

Sveriges första ekonomiska reklamflykting är hemma. När Saturday ger upp sin New York-satsning väljer deras kreative chef, Gustaf Törling, att flytta hem till Sverige.

Med mardrömsliknande begrepp beskriver han hur den kreativa reklamens vagga – New York – har förvandlats till lågkonjunkturens riktigt ruggiga bo.

– I vintras och våras gick det rätt så bra och vi fick många egna kunder till Saturday i New York. Sedan kom sommaren och då blev det som vanligt lugnt, till hösten kom affärerna inte riktigt i gång igen. Och sedan gick världen under, framför allt i New York där allt nu är stendött, säger Gustaf Törling.

Är du vår förste reklamflykting tillbaka?
– Det kan vara så. Vi kom fram till att vi var tvungna att lägga ner Saturday i New York för att vi aldrig skulle kunna få igen de pengar som krävdes för att fortsätta. Alla byråer i New York går på knäna nu.

Hur tufft är det i USA nu?
– Det är riktigt tufft där nu. Man märker det inte livsstilsmässigt även om man ser bankirer sitta på Starbucks, det är jävligt tragiskt.

Och bland reklamare?
– Jag märker på kunderna hur rädda de är. Till och med projekt som har gått rätt långt och blivit påskrivna börjar de vackla inför. Helt plötsligt drar sig kunderna ur eller så slutar de att höra av sig totalt. Folk är livrädda och det är inte bara i New York utan i hela USA. De drar in på allt.

Kommer det till Sverige tror du?
– Jag tycker nästan det är lite läskigt hur positiva folk är här hemma. Men jag tror inte att det blir lika illa här.
– På något sätt kändes det som att det var dags att åka hem och det passade mig rätt bra. Jag har en vision att bo hemma och jobba utåt. Dessutom träffade jag en ny tjej.

Gustaf Törlings nya tjej är modeprofilen Elin Kling. På hemmaplan är han snarare känd som hennes nya sällskap än för de jobb som han har gjort bland annat för Gucci och Jil Sander.

Dessutom formger han just nu Graydon Carter och Karl Lagerfelds nya bok.
– Jag var full och ute på en båt i skärgården när jag får ett mejl från Graydon Carter där det står att han har hört att jag var ”one hell of an art director”. När man sitter och bara, vad fan? Du vet, det är ju ändå Graydon. Men jag träffade honom sedan och han gillade mig och nu jobbar jag med hans nya bok som han gör med Karl Lagerfeld.

Vad är det för bok?
– Jag vet inte om jag får säga det.

Men gör det ändå.
– Okej, den är för ett Saville ad-märke, Anderson & Sheppard.

Nu ser Gustaf Törling fram emot att få landa i Sverige.
– Jag trivs verkligen i Stockholm och vill bo här nu. Samtidigt är jag nyfiken på de stora svenska varumärkena. Jag kom hem för två veckor sedan och har nu gått på några möten och träffat en del marknadschefer.

Vad vill du jobba med?
– Allt från modemärken till alla möjliga konsumtionsvaror. JC, Lindex, Kappahl skulle vara oerhört kul att få komma in på som creative director. Jag är väldigt osnobbig. Jag har gjort alla häftiga jobb. Nu vill jag göra kommersiella grejer.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.