Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är alla som kan vinna Tidskriftspriset

Publicerad: 17 oktober 2014, 08:20

Efter att nomineringarna släppts succesivt i veckan, kommer här samtliga nomineringar som har chans att vinna Tidskriftspriset. Galan hålls på Münchenbryggeriet den 13 november.


Nominerade Årets Tidskrift – Populärpress

Härliga Hund, LRF Media

Motivering: ”Det finns många tidningar i samma genre, men den här sticker ut med sin glada och inbjudande uppsyn. Redaktionen har lyckats kombinera spännande fakta med intervjuer där kändisar visar upp överraskande och nya sidor av sig själva och sina liv. När man lägger ifrån sig tidningen står det ännu en gång klart att hunden inte bara är människans bästa vän utan också den härligaste.”

Magasinet Arena, Politikens Arena Medier

Motivering: ”Ett måste för den som vill hålla sig uppdaterad inom den progressiva samhällsdebatten, oavsett politisk hemvist. Magasinet Arena ger ett piggt, smart och snyggt intryck på läsaren redan i tidningshyllan. Vad gäller innehållet känner man sig som läsare ordentligt uppdaterad på allt från den kultur till partipolitik som alla faktiskt pratar om just nu.”

Svensk Damtidning, Aller media

Motivering: ”För 27 kronor i veckan får du en kunglig upplevelse. Det är lätt att säga, men det tar generationer att lära sig hur man för sig vid ett hov. Svensk Damtidning har erfarenheten och kunskapen, men också lätthet och ibland humorn som gör det omöjligt att inte älska tidningen. Här finns allt utom illvilja och avundsjuka. I en medievärld som förändras blixtsnabbt är Svensk Damtidning en stabil fyr som bara lyser starkare och starkare varje år som går.”

Jury Årets Tidskrift Populärpress: Malou von Sivers, journalist och programledare TV4 (ordf.), Margret Atladottir, redaktör Politism och Viggo Cavling, entreprenör och föreläsare.

Nominerade Årets Tidskrift – Fackpress

Alfa, Lärarförbundet

Motivering: ”Hur förmedlar man en demokratisk värdegrund när hälften av eleverna – eller deras föräldrar – sympatiserar med SD? Med hjärta, hjärna och en tidning som sprakar av energi inspirerar Alfa språk- och SO-lärarna att ta ut svängarna i klassrummet.”

Form, Mandelgren Magazine AB

Motivering: ”Låt inte ämnets yta lura, på insidan når den de stora djupen. Form förenar enastående redigering med journalistisk briljans, bland annat ett avslöjande om designprinsen som nådde långt utanför den egna målgruppen.”

Sveriges Natur, Naturskyddsföreningen

Motivering: ”Med bästa tidningsmakarrytm förenar den det stora, elegant utgjorda bildreportaget med den kritiskt granskande konsumentjournalistiken. I samma naturliga anda som ägarorganisationen. Sveriges Natur är välgjord, påläst och passionerad.”

Jury Årets Fackpress: Anneli Rogeman, vd We Effect, tidigare chefredaktör och vd för Tidningen Vi (ordf.), Axel Andén, chefredaktör Medievärlden och Medievärlden Premium samt Anna Kult, featurechef Aftonbladet.

Nominerade Årets Digitala Tidskrift

Dagenssamhalle.se, Dagens Samhälle AB

Motivering: ”Genom att engagera läsarna redan innan nyheter publiceras driver Dagens Samhälle läsningen framåt med en genomtänkt men enkel publiceringsmodell.”

Politism.se, Politism AB

Motivering: ”En ny röst i opinionsjournalistiken som genom sociala medier och den nyskapande, snygga sajten har hittat ett modernt sätt att samverka med sina läsare.”

Va.se, Bonnier Business Media Sweden AB

Motivering: ”En inbjudande och formmässigt oväntad upplevelse som bygger affärsvarumärket på helheten.”

Jury Årets Digitala Tidskrift: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Christopher Holmerin, vd Ad Lantic Media AB och Kalle Jungkvist, senior advisor Schibsted Sweden.

Nominerade Årets Journalist

Johan Anderberg, Fokus

Motivering: ”På ett initierat, välskrivet vis tar Johan Anderberg med oss in i världar som alltför sällan skildras. Han är en ögonöppnare som ofta granskar grundpelarna som vår demokrati vilar på. Han granskar vad som händer när vallöften möter juridiken och vad som sker när ny kunskap på allt mer sofistikerade sätt kartlägger möjligheter att påverka väljaren.”

Birgitta Forsberg, Affärsvärlden

Motivering: ”Med en gedigen research och en intensiv nyhetsnerv lyckas Birgitta Forsberg ta med oss bakom kulisserna i en ofta sluten värld på högsta nivå. Här rör hon sig med lätthet mellan global och lokal nivå, och avslöjar på ett initierat vis spelet om de militärindustriella miljarderna och det nära samarbetet mellan staten och näringslivet.”

Per Snaprud, Forskning & Framsteg

Motivering: ”Genom överraskande och angelägna ämnesval ger Per Snaprud intressanta perspektiv på frågor i framkant av naturvetenskapen. Hans berättelser presenterar mycket intressanta moraliska dilemman som väcker en uppsjö av funderingar där arbetet fortsätter hos läsaren.”

Jury Årets Journalist: Frida Boisen, chefredaktör GT (ordf.), Lasse Bengtsson, journalist och Annicka Flovin, rektor Poppius.

Nominerade Årets Annonssäljare

Anna Björling, Bonnier Tidskrifter

Magdalena Egelin, Bonnier Tidskrifter

Magnus Krumlinde, Tidningen Vi (Advertise)

En jury nominerar i ett första led upp till sex värdiga kandidater. Juryn har bestått av Linda Walving, Print Director Zenith, Anna Fröberg Eriksson, Print/OOH Director Starcom, Nicklas Grundström, Head of Print & OOH IUM, Ramona Reander Buckholt, Print & OOH Director/Account Manager Mindshare och Frida Åberg, Client Service Director PHD.

Pristagaren utses sedan i en omröstning bland de cirka 200 medierådgivare som de senaste åren genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskriftsrådgivare (DTR).

Nominerade Årets Krönikör

Katrine Marçal (fd Kielos), Jusektidningen

Motivering: ”Katrine Marçal är en viktig röst som låter de till synes små detaljerna i vardagen blottlägga de stora orättvisorna i samhället. Med skarpsynt blick och rakt språk ställer Katrine Marçal frågor med ett klarögt feministiskt perspektiv – om vår samtid, om könsroller och fördelning av makt i samhället.”

Johan Norberg, Tidningen Vi

Motivering: ”Med en lyhördhet för människans natur bjuder krönikören Johan Norberg på en lustfylld läsupplevelse i musikens värld. Hans berättande spänner insiktsfullt över många tonarter och känslor. Med en sann kärlek för humanismen och med ett äkta gehör för språkets tonarter ger hans texter alltid en extra dimension.”

Gösta Vestlund, Tidskriften Folkhögskolan

Motivering: ”Med nyfiken ödmjukhet och ett långt perspektiv som idag blir allt mer sällsynt, bjuder Gösta Vestlund på en klokhet och eftertänksamhet i sina krönikor som lämnar en del av frågan till läsaren att tänka vidare kring. Så arbetar en sann folkbildare. 101-åringen Gösta Vestlund lyfter fram ett historiskt perspektiv av nutidsskeenden och ger mersmak av värdet att lyssna på röster som varit med länge.”

Jury Årets Krönikör: Frida Boisen, chefredaktör GT (ordf.), Lasse Bengtsson, journalist och Annicka Flovin, rektor Poppius.

Nominerade Årets Genombrott

Ulrika Ek, konsult LRF Media

Motivering: ”Ex-chefredaktör med multikompetens; digital tidskriftsutvecklare, entreprenör, inspiratör och utbildare.”

Christian Geijer, Bonnier Tidskrifter

Motivering: ”Skribent som får viral snurr på såväl egna som andras grejer.”

Mira Hjort, Kommunalarbetaren

Motivering: ”Ambitiös och drivande reporter som gör skillnad, med färsk guldspade som bevis.”

Jury Årets Genombrott: Jonas Nordling, förbundsordförande Journalistförbundet (ordf.), Urban Hilding, vd Initiativ Universal (IUM) och Anette Novak, vd för Interactive Institute Swedish ICT.

Nominerade Årets AD

Alexandra Falagara och Brita Lindvall (Bastion), Bang

Motivering: "'Normkritisk design', kallas det. Egensinnig form, säger juryn. I en tid när det goda, traditionella hantverket länge varit en rådande trend är det uppfriskande att se en form som istället utgår från en stark idé i linje med tidningens innehåll. Starka, identitetsbärande omslag.”

Nina Oja, Styleby

Motivering: ”Punkigt men ändå lyxigt. Styleby har vuxit fram till en smart modetidning med personligt tilltal där det känns att formgivning och innehåll går hand i hand på catwalken.”

Joel Persson, Icon Magazine

Motivering: ”Fläckfri form i såväl typografi som fotografi med omsorg om detaljerna. Icon må vara en relativt ny produkt på marknaden men formen har redan givit den identitet. Den konsekventa formen är en styrka.”

Jury Årets AD: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

Nominerade Årets Omgörning

Härliga Hund

Motivering: ”More is more. Med en människa på omslaget och en förflyttning från småtorr facktidning om hundar till tillgängligt relationsmagasin om människans bästa vän. En energiskt kommunikativ formgivning utan att bli rörig. Juryn faller pladask för denna gläfsande glada omgörning.”

Mobil

Motivering: ”Hur får man en papperstidning om mobiltelefoner att kännas fräsch? Genom en formsäker kostym, där produktbilderna blir en lösning istället för ett hinder, hittar man inte bara ett nytt tilltal utan förhoppningsvis också fler läsare.”

Nöjesguiden

Motivering: ”En ungdomstidning måste ständigt vara redo att ställa om för att kännas modern. Den senaste omgörningen av den åldrande gratistidningen är en välbehövlig genomgång av allt från typografi till pappersval och låter fotografiet stå i centrum.”

Jury Årets Omgörning: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

Nominerade Årets Innovativa satsning

Form – för Forms digitala strategi

Motivering: ”Tidningen Forms strategi är inte bara digital – den är global. Genom att agera på en bredare arena än den svenska har Form skaffat sig en internationell målgrupp. Form vågar tänka större än andra och har med kvalitet genomfört sin plan och nått stor framgång.”

Resumé – för Analysbrevet Innovation och kommunikation

Motivering: ”Resumés analysbrev fördjupar relationen med den mest hängivna läsekretsen genom att ge dem insikter, inspiration och ny kunskap. Nyhetsbrevet utnyttjar varumärket och har skapat ännu en digital intäkt med god marginal. Resumé tänker nytt.”

Tidningen Chef – för Battle of the numbers

Motivering: ”Tidningen Chef tar position i en högaktuell fråga och har stärkt både sitt varumärke och sin affär med Battle of the numbers. Genom att utmana Sveriges största företag att få fler kvinnor till chefspositioner skapar Chef ett redaktionellt projekt som inte bara rapporterar – utan även driver förändring.”

Jury Årets Innovativa satsning: Hans Sydow, strateg Youmeagency (ordf.), Lena Israelsson, research manager Walt Disney Nordic och Olle Lidbom, vd Oxys.

Nominerade Årets Omslag

Filter nr 39, 2014, Magasinet Filter AB

Motivering: ”Filter använder matjournalistikens förförelseknep och bygger en bild ur vår kära tradition, svenska blåbär i fintallriken med silversked. Illustrationstrenden tas till en ny nivå. Idén får ta plats, balansen mellan formelementen är god, liksom läsbarheten. Blåbärsfesten kan börja – och krascha med en smäll mitt i magen.”

Journalisten nr 3/2014, Journalistförbundet

Motivering: ”Tidningens tema format gestaltas i ett formatbyte till broadsheet för just detta nummer. Formgivet och typograferat på allra bästa sätt – balanserat och kraftfullt. Effektiv bild förstärker temat och samspelar med rubrik. Så här hade våra dagstidningar kunnat se ut ...”

Magasinet Arena nr 6/2013, Politikens Arena Medier

Motivering: ”Det klassiska receptet för omslag – ett ansikte och en stark blick – har vridits och lyfts med svartvitt fotografi och fräckt handritat läppstiftsrosa hjärta. Diskreta innehållspuffar. Enkel typografi. Minimalism som ger maximal effekt.”

Jury Årets Omslag: Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna (ordf.), Ulrica Lindblom, försäljnings- och kommunikationschef Linum och Nina Ulmaja, designansvarig Albert Bonniers Förlag.

Nominerade Årets Medierådgivare

Annica Axberg, OMD

Anna Fröberg Eriksson, Starcom

Karoline Olsson, Vizeum

En jury nominerar i ett första led värdiga kandidater. Juryn består av Lotta Cederbom, annonsdirektör Aller media, Åsa Olow, KAM-säljare Bonnier Creative, Daniel Hamrin, Creative sales Egmont Publishing, Mike Kolacz, vd Informa och Johan Gahlin, försäljningsdirektör Talentum.

Pristagaren utses sedan genom en omröstning bland de ca 350 annonssäljare, från stora till små säljorganisationer, som gått Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning Diplomerad Flerkanalssäljare.

Nominerade Årets Skoltidskrift

Cumulus, Åva gymnasium, Täby

Motivering: ”Tidningen har en proffsig layout med fängslande artiklar som berör, stimulerar och roar. Har fokus på sin egen målgrupp och andra. Riktigt snyggt och kreativt omslag!”

Frizon, Vimmerby gymnasium

Motivering: ”Tidningen håller en hög kvalitet, både på texter och layout. Omslaget har en snygg form och vässade rubriker. Innehållet i tidningen växlar mellan seriösa artiklar och mer lättsmälta populärkulturella jobb med mycket humor – det skapar en härlig mix för en bredare publik. Artikelvinklarna känns genomtänkta och materialet är väl genomarbetat.”

HGY Magazine, Huddingegymnasiet

Motivering: ”Tidningen har ett bultande hjärta och en önskan om att gå nära. Jobben utgår därför från läsarnas synvinkel och sätts i relation till skolans och elevernas verklighet. En kreativ bildbehandling förhöjer känslan av "vår skolas" tidning.”

Jury Årets Skoltidskrift: Linda Öhrn Lernström, chefredaktör Mama/Family Living (ordf.), Annina Adolfsson, KAM Postnord Sverige AB och Emilie Johansson, förbundsorganisatör, Ung Media.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.