Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Här är byråjobben som försvinner, och tillkommer, när robotarna tar över

Publicerad: 24 April 2018, 09:27

Digitaliseringen kommer att innebära en rejäl omställning för marknadsavdelningar och byråer.

Foto: Andreas Elgstrand

Enligt undersökningen Framtidens byrå från Bohmans nätverk kommer digitala analytiker, SEO-experter och medieköpare att få det svårt när robotiseringen gör inträde i marknadsföringsbranschen. Tufft blir det även för de byråer som inte lyckas tydliggöra vad de egentligen levererar.


Ämnen i artikeln:

Bohmans Nätverk

Det har länge pratats om hur robotiseringen av arbetsplatser kommer att innebära en rejäl omställning för i princip alla branscher. Häromveckan berättade experter för SVT:s Agenda att uppemot hälften av alla jobb kan vara borta om 20 år, många av dem kommer naturligtvis ersättas av nya typer av tjänster.

Men vad innebär robo- och digitaliseringen för människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation?

Marknads- och it-avdelningar har redan börjat smälta ihop och enligt undersökningen Framtidens byrå från rekryteringsföretaget Bohmans nätverk kommer trenden bara att fortsätta. Digitaliseringen kommer att innebära en efterfrågan på helt nya kompetenser, och en minskning av andra.

– De företag som genomgått en digital transformering kan arbeta betydligt mer kundorienterat än förut, men det kräver också att de har kompetens att jobba på nya sätt, mer tvärfunktionellt och innovativt. De nya yrkena uppstår för att svara mot de behoven, säger Erik Haglöf, vd på Bohmans Nätverk.

Flera av de yrkesroller som väntas försvinna i och med en alltmer automatiserad värld är sådana som hanterar och analyserar stora datamängder, bland annat SEO- och SEM-specialister, digitala analytiker och medieköpare.

– Att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras är något vi hört i några år, men det är nu det verkligen händer. När automatiserade jobb försvinner, kan fokus flyttas från rapportering av data till analys. Det frigör resurser för till nya konkreta idéer och projekt, som i sin tur gör att nya kompetenser efterfrågas, säger Erik Haglöf.

Men allt är som tidigare nämnt inte nattsvart. I undersökningen har Bohmans nätverk även identifierat sju nya yrkesroller för de företag som genomgått en digital transformation:

Technovator
En person som kan översätta tekniska lösningar till sammanhållna kundupplevelser.

Kulturkurator
En resurs som endast fokuserar på att utvärdera, förbättra och utveckla företagskulturen.

Konceptdirigent
Tar över efter kreatörerna när fokus skiftas från kreativitet till att skapa koncept.

Affärsinspiratör
Projektledare och affärsutvecklare i ett. Jobbar agilt och tvärfunktionellt för att dirigera och driva varumärkesbyggande aktiviteter på ett smidigt sätt.

Varumärkesarkitekt
En person som säkerställer att kundupplevelsen är sammanhållen och konsekvent i alla kanaler.

Projektkatalysator
Utvecklar projekt och jobbar tvärfunktionellt med affärsutveckling. Får saker att hända och kan argumentera för idéer både ur ett affärsmässigt och kulturellt perspektiv.

Varumärkesoperatör
Ser till att varumärket får liv internt så att varumärkeslöftet efterlevs och utstrålas såväl internt som externt.

Enligt undersökningen kommer digitaliseringen även innebära en omställning för var kompetenserna samlas då alltfler marknadsavdelningar efterfrågar inhouse-lösningar. Mellan 2014 och 2017 har 30 procent av jobb som tidigare funnits på byråer i dag inlemmats i företagens egna marknadsavdelningar. Ytterligare 20 procent beräknas försvinna de två kommande åren. Enligt Anders Welin, seniorkonsult på Bohmans nätverk och som jobbat på rapporten, finns det dock en risk när kommunikationen flyttas inhouse.

– Det är lätt för företag att fokusera på alldeles för mycket försäljningsrelaterade aktiviteter. Om man ska sälja blöjor måste man exempelvis bygga en långsiktig relation med framtida föräldrar och på så sätt bli valbar när det är dags för dem att skaffa barn, berättar han för Resumé.

– Samtidigt är inhouseverksamheten det som i mångt och mycket bygger den digitala identiteten hos ett företag, fortsätter han.

Förändringen ställer nya krav på byråerna att visa på sin relevans och leveranskraft.

Undersökningen, som grundar sig i 20 djupintervjuer med marknadsdirektörer och byråledare samt en enkätundersökning från 200 beslutsfattare på marknadsorganisationer och kommunikationsbyråer, visar också på en trend mot ett mer agilt arbetssätt där varumärkesägare föredrar att jobba med enskilda experter framför generalistbyråer. Trenden väntas också pressa ned priserna vilket i sin tur kommer att slå ut en del byråer.

Så vad göra om man som byrå känner att digitaliseringen och den nya branschen håller på att springa ifrån en?

– Allt handlar om kundernas behov och vad som är relevant för dem. Det är bra att vara specialist men man kan också ha spjutsspetskompetens genom att vara en generalistbyrå. Om man exempelvis är ett lokalkontor för ett globalt varumärke kan man ha större nytta av att jobba med en fullservicebyrå istället för med enskilda experter, säger Erik Haglöf.

Enligt marknadsdirektörerna och kommunikationsbyråledarna måste byråerna bli bättre på att förklara på vad de faktiskt levererar och dessutom bli några strån vassare på att koppla kommunikationen till affärsutveckling. Undersökningen visar också att de inte har något större förtroende för byråernas digitala kompetens.

Både Erik Haglöf och Anders Welin lyfter slutligen fram vikten av att som byrå ha en positiv kultur och arbetsmiljö som skapar förutsättningar för det arbete man levererar.

– Vill man bli lönsam, måste man vara relevant för kunderna och då måste man börja med att bygga en positiv intern byråkultur. Nöjda medarbetare leder till att byrån levererar bättre resultat för kunderna och därmed ökar lönsamheten både för kund och byråpartners.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Bohmans Nätverk

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.