Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Här är de mest anmälda spelbolagen

Publicerad: 25 Februari 2019, 11:56

Ett rekordstort antal anmälningar mot spelbolagens marknadsföring har inkommit till Konsumentverket sedan årsskiftet. Drakemall, Ninja Casino och Expekt är de mest anmälda bolagen.


Sedan omregleringen av den svenska spelmarknaden slog igenom vid årsskiftet har över 230 anmälningar mot spelbolagens reklam och intensiva marknadsföring gjorts till Konsumentverket. Det i jämförelse med att cirka 400 anmälningar mot spelbolagen kom in till Konsumentverket under hela 2018.

Bland anmälarna finns de som reagerat på att de fortsatt får reklam från spelbolag, trots att de registrerat sig på den Spelinspektionens nya funktion Spelpaus där spelare kan stänga av sig själva.

"Skickas reklam fast man använt spelpaus. Otroligt jobbigt då man är spelmissbrukare. Måste bli en förändring nu, jag hoppas att dom får bekänna färg", skriver en av anmälarna.

Resumé kan efter att ha gått igenom anmälningarna konstatera att absolut flest hittills har inkommit mot brittiska Drakemall, närmare bestämt 15 stycken. Drakemall är en gamingsajt där vinsterna utgörs av vad Drakemall kallar "mystery boxes", som innehåller elektronikprodukter inom gaming och sport.

Samtliga anmälningar mot Drakemall gäller vilseledande marknadsföring. Anmälarna menar bland annat att Drakemalls reklam riktar sig mot barn då bolaget använder sig av Youtubers som riktar sig mot en minderårig publik.

Resumé har kontaktat Drakemall för en kommentar.

Efter Drakemall kommer Ninja Casino, vars reklam hittills gett upphov till 9 anmälningar. Även dessa rör främst vilseledande marknadsföring.

På tredje plats hamnar Expekt med 8 anmälningar. Anmälningarna rör främst obeställd direktreklam, det vill säga att spelare stängt av sig på Spelpaus men ändå fått reklam från bolaget.

Övriga på listan är bland andra ATG, Bethard och Postkodlotteriet.

Konsumentverket har samtidigt tolv pågående tillsynsärenden som rör otillåten spelreklam. Ett av ärendena gäller Perfect Day Media och ett kommersiellt inslag för Speedy Casino i Alex Schulmans och Sigge Eklunds podcast, vilket Resumé rapporterade om i förra veckan.

Konsumentverket har dessutom en pågående rättsprocess mot bolaget bakom Ninja Casino om måttfullhet i marknadsföringen, som enligt myndigheten kommer att bli avgörande för framtida bedömningar.

När omregleringen trädde i kraft innebar det att spelbolagen fick möjlighet att marknadsföra sig i fler mediekanaler än tidigare. Sedan dess har debatten kring spelbolagens reklam gått varm och i sociala medier har flera upprop spridits som uppmanar Sverige att gå i Italiens fotspår och förbjuda all form av marknadsföring för spel.

Civilminister Ardalan Shekarabi har reagerat på den ökande mängden spelreklam genom att tidigare i februari kalla spelbolagen till krismöte. Där varnade Shekarabi att han kan komma att gå vidare med lagstiftning om bolagen inte ändrar sin aggressiva marknadsföring innan den sista mars.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.