Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är de svenska unga lejonen

Publicerad: 15 juni 2008, 15:52

Kategorierna för tävlingen var print, cyber, film och media. De tävlande har arbetat mot en brief för årets uppdragsgivare stiftelsen Håll Sverige Rent. Meningen var att försöka öka kännedomen om stiftelsen bland tonåringar och lyfta fram att nedskräpning är ett allvarligt miljöproblem.


Vinnarna får förutom äran möjlighet att närvara på den internationella reklamfestivalen Cannes Lions som hålls under midsommarveckan i Sydfrankrike. Priserna för Young Lions delades ut under en fest för unga kreatörer på Nordic Light Hotel i Stockholm.

Print:  Dan Göransson och Carina Wold från Berghs School of Communications. Juryns motivering löd:
"Ni har gjort en annons som lyckas fånga läsaren redan innan han eller hon har ens har sett den. När sen lösningen är enkel, precis, vacker, lite äcklig och har en aktiv och träffande copy gör det att budskapet kletar sig fast på näthinnan för lång tid framöver."

Cyber: Oscar Asmoarp, Perfect Fools och Mattias Mattisson, Deasign. Motiveringen löd:
"Användaren ges här möjlighet att interagera med verkligheten och på så sätt inte bara lära sig själv var man gör av sitt skräp utan även påminna andra. Skitsmart och kul, tyckte juryn."

Film: Joakim Labraaten och Kenna Magnusson från Berghs School of Communications, med motiveringen:
"I en tid när reklamfilmer går längre och längre för att skapa uppmärksamhet gäller det verkligen att sticka ut. Man kan lösa det med tusentals kubikmeter badskum till exempel. Det är väldigt visuellt. Eller så gör man något helt annat. Som att helt enkelt strunta i att visa problemet. Det är ännu mer visuellt och vi kan inte värja oss."

Media: Vida Modée och Neda Kanni från OMD. Juryns motivering löd:
"Ur en väl genomtänkt och insiktsfull problemställning har man skapat en engagerande och relevant mediaplan för målgruppen. Med en spännande utgångspunkt om att hålla dina vänner nära, men dina ovänner närmre, så skapas en hävstångseffekt som möjliggör en överraskande närvaro i relevanta kanaler och miljöer som annars är en utmaning när man har begränsade resurser."

Rebecca Martin
rebecca.martin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.