Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är Grumpy Cats alla reklamgig

Publicerad: 20 Maj 2019, 08:56

Grumpy Cat var bland annat med i flera reklamfilmer för Friskies.

Parfym, kaffe och frukostflingor. Förutom att Grumpy Cat var ett av världens största meme-fenomen gjorde hon sig en förmögenhet på reklamsamarbeten.


Ämnen i artikeln:

American Idol

I förra veckan tappade världen en av vår tids största sociala medier-stjärnor: Grumpy Cat, som med sin komiskt buttra uppsyn gjort succé på internet sedan 2012. Idag följs Grumpy Cat, som egentligen hette Tardar Sauce, av cirka 8,5 miljoner fans på Facebook och 2,5 miljoner på Instagram.

"Grumpy Cat har hjälpt miljontals människor världen över att le – även i tuffa tider", skrev ägaren Tabatha Bundesen från Arizona i uttalandet som berättade om Grumpy Cats bortgång i sociala medier under fredagen.

Under sin karriär har Grumpy Cat gjort framträdanden under South by Southwest, Good Morning America, American Idol och The Bachelorette, och är sedan 2015 förevigad på Madame Tussauds i San Fransisco.

Grumpy Cat har dessutom gjort en uppsjö reklamsamarbeten och har en egen webbshop med hela 884 produkter, bland annat t-shirts och muggar som pryds av Grumpy Cats bistra uppsyn. För den stora massan är Grumpy Cat dock mest känd som en av pionjärerna inom meme-kulturen.

Enligt The Washington Post ska Tabatha Bundesens bolag Grumpy Cat Limited ha dragit in drygt 100 miljoner dollar under åren. Nedan listar Resumé några av Grumpys största reklamgig.

Grumpy Cat Grumppoccino
2013 lanserade Grumpy Cat sin egen kaffedryck, kallad "Grumpy Cat Grumppoccino" som kom i tre smaker. Drycken pryddes av taglinen "It is awfully good".

Officiell "taleskatt" för Friskies
Grumpy Cat fick rollen som officiell "taleskatt" för Nestle Purina Petcares Friskies-varumärke. Hon gjorde ett flertal framträdanden åt varumärket och var med i flera sociala medier-videos och annonser.

Storvinnare på Webby Awards
För den stora massan är Grumpy mest känd som ett meme-fenomen. På 2013 års upplaga av internationella Webby Awards vann Grumpy Cat i kategorin "Meme of the year".

Samarbetade med Demeters Fur Kitten-parfym
Grumpy Cat var ansiktet utåt för doftvarumärket Demeters Fur Kitten-parfym, som innehåller "den varma och underbara doften av varm katt".

Grumpy Cats Worst Christmas Ever
Grumpy Cat gjorde en egen långfilm under 2014. I filmen spelar Grumpy Cat en ensam katt i en djuraffär som aldrig lyckas bli adopterad och därför utvecklar en negativ syn på livet. En dag kommer en flicka in i butiken som förstår sig på henne.

Ansiktet utåt för Cheerios
2014 landade Grumpy Cat ett samarbete med de amerikanska frukostflingorna Cheerios. I en reklamfilm för Honey Nut Cheerios signerad Saatchi & Saatchi fick Grumpy Cat träffa varumärkets långlivade maskot Buzz the bee.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

American Idol

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.