Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är kampanjerna som väntas dominera i Cannes

Publicerad: 13 juni 2019, 08:59

På måndag inleds Cannes Lions. Resumé listar tio kampanjer som har möjlighet att lämna den franska rivieran med väskan fylld av guldlejon.


Måndagen den 17 juli inleds Cannes Lions, reklamvärldens mest prestigefyllda tävling. Under sex dagar kommer byråer få se sina drömmar antingen uppfyllas eller gå i kras.

Precis som i andra tävlingar finns naturligtvis stora favoriter som väntas lämna den franska sydkusten med väskan fylld av lejon. Vad i princip alla branschexperter och tidningar är säkra på är att Nikes "Dream Crazy" kommer bli festivalens stora vinnare.

Men det finns också en rad andra kampanjer som spås förvandla boulevarden i Cannes till sin egen Eriksgata. Nedan listar Resumé några av de kampanjer som förväntas vinna.

Nike, Wieden+Kennedy Portland, "Dream Crazy".

Som tidigare nämnt den stora favoriten. Tros ta hem lejon i både hantverks- och idékategorierna. Redan nominerad, och storfavorit till att vinna, i prestigefyllda Titanium-kategorin.

Libresse, Abbott Mead Vickers BBDO, "Viva la vulva".

Enligt en brittisk studie finns det flickor så unga som nio som känner att de vill operera sina blygdläppar för att göra dem mindre. I ett försök att bryta tabut och få fler att älska sina kroppar släppte Libresse tidigare i år "Viva la vulva". Smart idé som fungerar som en förlängning på Libresse uttalade vision om att få fler att både acceptera och älska sig själva.

The New York Times, "The Truth Is Worth It", Droga5.

New York Times har de senaste åren sett ett rejält uppsving när det kommer till digitala prenumeranter. Tidningen har under samma period stått bakom en rad avslöjanden, ofta kopplat till Donald Trump och effekterna av hans styre. Smart kampanj för att visa att journalistik gör skillnad på riktigt – och att den behöver pengar för att överleva.

John Lewis, "The Boy and the Piano", adam&eveDDB.

De brittiska julkampanjerna är en kategori i sig. Varje år tar de stora varuhusen i från tårna och försöker bräcka varandra i vilken som har den mest hjärtvärmande kampanjen. I år vann John Lewis den tävlingen genom att dramatisera Elton Johns karriär baklänges för att slutligen landa i där allt började – en julklapp i form av ett piano. Tros vinna i någon av hantverkskategorierna.

Microsoft Xbox, "Football Decoded", McCann London.

Xbox och McCann London (där svenskarna Jim Nilsson och Jacob Gjelstrup Björdal har ledande roller i arbetsgruppen) har de senaste åren skördat stora triumfer i tävlingssammanhang. Den här gången stötte man på patrull när Playstation köpte alla rättigheter till att annonsera för det kommande Fifa-spelet, något McCann London hittade en innovativ lösning på.

Domino's Pizza, "Paving for Pizza", CP+B Boulder.

Få saker gör bilägare så irriterade som potthål i vägen. Det är ett tydligt problem där det på håll finns en irritation mot vad man upplever som en passiv offentlig sektor som hellre lägger pengar på annat. Enter Dominos. Pizzakedjan bad USA:s invånare att nominera staden med flest hål – och lovade att laga hålen. Nästan varje county i USA nominerades och i skrivande stund har Dominos lagat närmare 1000 väghål. Cementen som täcker hålen är dessutom brandade med Dominosloggan och "Oh Yes We Did". Briljant.

Volkswagen, "Unfail", DDB Sydney och Riot Content.

Yngre bilköpare verkar inte tycka att säkerhet är det viktigaste som finns. Däremot älskar de så kallade  "fail-videos". Går det att kombinera de två insikterna? Tydligen. Förra året blev en video där en trio ungdomar bestämde sig för att rulla nedför en backe i ett traktordäck viral.  I en sekvens av filmen tvingas en Volkswagen Polo tvärstanna för att inte köra över däcket. Filmen sågs av 46 miljoner människor innan det avslöjades att allt var en reklamkampanj från Volkswagen. Effekten blev att andelen som upplevde Volkswagen Polo som säker ökade med 8,2 procent.

Burger King, "Whopper Detour", FCB New York.

För att marknadsföra sina nya app erbjöd Burger King sin burgarklassiker Whopper för bara en cent till de som beställde via appen. Men det fanns ytterligare en hake - Beställningen var tvungen att göras från ett McDonalds. När beställningen var lagd guidade appen användaren till det närmaste Burger King. Lika enkelt som genialt och en perfekt bricka i det spel Burger King försöker spela med sina värsta konkurrenter.

Iceland, "Rang-Tan", Mother London.

Som tidigare nämnt är det varuhusen som brukar dominera Storbritanniens reklamlandskap vid juletider. Och John Lewis reklamfilm må vara magisk, men kampanjen som gav mest effekt till sitt varumärke var Iceland-kampanjen "Rang-Tan". Palmolja har de senaste åren blivit ett rött skynke för miljökämpar världen över, men effekterna av palmoljans användning känns ibland något diffusa. Vi har länge hört att regnskogarna minskar. Genom "Rang-Tan"-kampanjen gav Mother London liv åt en fråga alla brinner för, men kanske har svårt att riktigt greppa.

Skittles, "The Broadway Musical", DDB Worldwide.

En av det senaste årets mest udda reklamkampanjer kommer från Skittles och DDB Worldwide. Istället för att lägga miljontals dollar på en Super Bowl-kampanj valde man istället att sätta ihop en egen musikal där Michael C Hall spelade huvudrollen. Intresserade var alltså tvungna att betala för att se vad som i grund och botten var marknadsföring. Musikalen i sig fick blandade recensioner men själva aktiviteten ledde till enorm uppmärksamhet för Skittles som varumärke.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.