Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Här är marknadschefens största utmaning i framtiden

Publicerad: 16 Oktober 2019, 09:09

Patrick Grabenbauer Willy, Sofia Modig Apotea, Fanny Waller Lönsförsäkringar och Tobias Karlsson Max.

Resumé har pratat med fjolårets vinnare av Sveriges Bästa Marknadschefer för att sätta fingret på vilka utmaningar de står inför i dag och vad som kommer att bli tuffast för marknadschefer i morgon.


Patrick Grabenbauer, Willys:

Vilka är dina viktigaste lärdomar under det gångna året?

– Det är kanske inte en lärdom som är knuten till just det här gångna året, men det är möjligen än mer uppenbart att det inte finns några genvägar eller quick fixes när det gäller att bygga ett starkt varumärke. Det handlar om uthållighet, ett bra genomförande och att våga satsa på sådant som gör skillnad för kunden på riktigt.

Vad är det svåraste med ditt jobb i dag?
– Att prioritera. Det har aldrig funnits fler möjligheter än nu, så det gäller att välja det som gör mest nytta för affären på kort och lång sikt.

Vilken kommer att bli marknadschefens stora utmaning framåt?
– Digitalisering och e-handel blir en allt viktigare del i affären. Att hitta medarbetare med rätt kompetens och utveckla medarbetares kompetens är en stor utmaning framåt.

Vilken är den största förändringen ni genomdrivit under året?
– Det har hänt massor under året hos oss; vi har lanserat ett nytt butikskoncept för våra fysiska butiker, vi har lanserat e-handel på en lång rad nya orter runt om i landet, vi har jobbat mycket med hållbarhetsfrågor som matsvinn.

Sofia Modig, Apotea

Vilka är dina viktigaste lärdomar under det gångna året?
– Hur viktigt det är med vår kultur för vårt varumärke och hur svårt det är att behålla den när man växer så snabbt som vi gör. Kulturen kommer inte gratis och man måste jobba med den hela tiden för att behålla det som gör Apotea så speciellt.

Vad är det svåraste med ditt jobb i dag?
– Att hänga med i alla nya digitala trender.

Vilken kommer att bli marknadschefens stora utmaning framåt?
– Att anpassa sin kommunikation efter alla trender. Det blir svårare att jobba långsiktigt när medielandskapet förändras så snabbt.

Vilken är den största förändringen ni genomdrivit under året?
– Att väva in vårt befintliga hållbarhetsarbete i vårt erbjudande till kund. Exempelvis har vi möjliggjort för kunder att lätt skänka pengar till välgörande ändamål genom att avrunda upp i vår kassa.

Tobias Karlsson, Max

Vilka är dina viktigaste lärdomar under det gångna året?

– Min viktigaste lärdom är att många fler anser att framtiden redan är här i form av klimatfrågan. Och att många fler också tänker och gör annorlunda utifrån den insikten. Det kom många beteendeförändringar under året bland många människor.

Vad är det svåraste med ditt jobb i dag?
– Jag skulle säga att det svåraste med mitt jobb nu är att spelplanen för kommunikation/reklam blivit så ängslig och polariserad att man slipar av så mycket risker/möjligheter att det bara blir en tummetott kvar...

Vilken kommer att bli marknadschefens stora utmaning framåt?
– Att jobba brett i sina företag för att säkra att alla delar av historien som ska berättas stämmer in i minsta beståndsdel. Transparens är framtiden.

Vilken är den största förändringen ni genomdrivit under året?
– Att vi som första företag i världen blivit Klimatpositiva, något vi precis prisats för av FN. Det värmer extra mycket när FN tycker att fler borde göra likadant.

Fanny Wallér, Länsförsäkringar

Vilka är dina viktigaste lärdomar under det gångna året?

– Vikten av att integrera hållbarhet i allt vi gör och att ytterligare öka tonvikten på analyserna för att få fram viktiga findings som grund för bra beslut.

Vad är det svåraste med ditt jobb i dag?
– Att nå ut i bruset med våra budskap, både i köpta och förtjänade kanaler. Att budgeten räcker till mindre och mindre när priserna ständigt ökar i de köpta kanalerna.

Vilken kommer att bli marknadschefens stora utmaning framåt?
– Att klara av att göra de nödvändiga analyserna, att hitta rätt team samt att kunna arbeta och navigera för att driva en effektiv marknadsföringsapparat som säkerställer ROI.

Vilken är den största förändringen ni genomdrivit under året?
– Ett ökat fokus på varumärkesarbetet och en ny inriktning på marknadsplanen baserad på grundliga och omfattande analyser.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.