Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är partierna som syns mest på Google

Publicerad: 2 juni 2022, 11:42

I politikens värld handlar det om att synas och höras. Och även om share of search än så länge inte har överförts till den politiska arenan, så finns det betydelse av att vara synlig på internet. Pineberry har därför gjort en sammanställning av vilka partier som är mest eftersökta på Google, knappt fyra månader innan valdagen i september.


Ämnen i artikeln:

PolitikSocialdemokraternaSverigedemokraternaModeraternaCenterpartietLiberalernaVänsterpartietKristdemokraternaMiljöpartietSEONyheter

Sökningar på politik utgår ofta inte från namn på partier, utan från olika ämnen. Som exempel ser Pineberry att sökordet ”Nato” har ökat med över 2000 procent i mars 2022, jämfört med mars 2021. Syns partiet i sökresultatet har man större chans att nå ut med sin politik – så det faktum att få parter är synliga vid Google-sök på Nato kan vara något som får konsekvenser. 

Med hjälp av ett verktyg som heter Sistrix, som visar total synlighet på Google, har man gjort ett synlighetsindex för partierna över tid. Notera att det handlar om synlighet, och inte hur många som sökt efter respektive parti. Tidsperioden är 21 mars 2016 till 30 maj 2022.

De sex partier vars hemsidor har högst index i Sistrix är Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna. Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ligger något under (se andra bilden i bildspelet nedan). 

Bild 1/2  

Foto: Pineberry

Det är tydligt att Miljöpartiet har mycket hög synlighet, vilket står i bjärt kontrast till partiets låga stöd i SCB:s partisympatiundersökning, 3,3 procent. Även Sverigedemokraterna har historiskt sett haft hög synlighet, medan Socialdemokraterna dominerade fram till maj 2017 och därefter inte hämtat sig. Inför höstens val är synligheten hos partierna relativt jämn. 

När det kommer till partiledare så är det Socialdemokraternas Stefan Löfven och Magdalena Andersson som har legat högst, kanske framför allt efter Löfvens tal till nationen om coronakrisen, och givetvis i samband med Magdalena Anderssons tillträde. 

Även i indexet på de partiledare som varit mest eftersökta sedan 2017 är det Socialdemokratiska partiledare som dominerar. Under regeringskrisen i juni 2021 hade Nooshi Dadgostar (V) sin högsta notering, och då ökade även stödet för Vänsterpartiet i opinionsundersökningarna.

När det kommer till specifika politiska frågor har Pineberry med hjälp av verktyget Ahrefs analyserat hur partier syns i förhållande till vissa sökord.

Inga partier kvalar in på topp när man söker efter ”sjukvård” eller ”sjukvården”, utan där syns Wikipedia, Vårdguiden och regeringens hemsidor upp. Och trots att diskussionen om vårdköer är återkommande så är ingen av partierna del av topp 10-resultaten vid sök på just ”vårdköer”.

När det gäller lag och ordning har man testat att söka på order ”gängkriminalitet”, där Moderaterna har högst synlighet på plats 1 och även Kristdemokraterna har en topp 10-placering.

På sökordet ”integration” tar Liberalerna plats 8, Moderaterna plats 10, och Centern och Socialdemokraterna har plats 13 respektive 14. Inget parti är bland de tio synligaste resultaten på sökordet ”rasism”, men på ”antirasism” har Vänsterpartiet tredjeplatsen.

Gällande försvarsfrågan och specifikt Nato så verkar inget parti ha sökordsoptimerat tillräckligt bra. På sökordet ”försvaret” är det endast Vänstern som återfinns, och synligast är Försvarsmakten.

Enligt Pineberry går det inte att sätta likhet mellan synlighet och popularitet i valsammanhang – share of search är ännu inte överföringsbart till politiken. Men, skriver Pineberry: ”Det har stor betydelse vem som rankar högst i vissa frågor när det gäller att få ut sin politik. Och till syvende och sist är konkurrensen mellan partierna i topp hård just nu – kanske större än någonsin – och det gäller att satsa på sin SEO för att inte hamna sist.”

LÄS OCKSÅ: Nya nyckeltalet förundrar marknadsföringsvärlden : ”Folk förvånas över hur enkelt det är” 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.