måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är personerna som gjorde succé på Tiktok 2022

Publicerad: 7 december 2022, 13:00

De är proffs på att skapa content

Foto: pressbilder

Nu är det dags för Tiktok att summera året som gått genom att uppmärksamma det innehåll på plattformen som presterat bäst under det gångna året.

Ämnen i artikeln:

NyheterTikTokZara LarssonZlatan Ibrahimović

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Under 2022 har användarna bland annat kunnat se flertalet tidigare okända kreatörer slå igenom, däribland Emil Henrohn, men också kända personer och grupper som Zlatan Ibrahimović och Abba gör succé med sitt innehåll.

Plattformens svenska användare har visat prov på att de är proffs på att skapa content. Ny spännande matlagning har blandats med gulliga snö(o)djur, en pappakör men också en trio som efter sitt genombrott på Tiktok fått en egen tv-serie. 

Bland de mest följda svenska kontona på Tiktok finns det både nya ansikten och världsstjärnor. Ingen är för ung, eller för gammal för att skapa content på plattformen.

De har stora konton på Tiktok 

Zlatan Ibrahimovic har 3,5 miljoner följare på plattformen och växte snabbast av alla svenska konton under 2022. Inte så konstigt kanske, det är ju ändå Zlatan...

Abba har 2,9 miljoner följare – ikoniska popgruppen gör stor succé med både gammalt och nytt material på plattformen. Alexandra Johnsson har 2,5 miljoner följare och trollbinder sina följare med lätta, spännande och helt magiska recept.

Zara Larsson har 1,4 miljoner följare som får följa med popstjärnan på allt från världsturnéer till hennes everyday life. Zara bjuder på sig själv, lyfter viktiga ämnen, och sjunger... förstås.

Ludde Blomqvist har 1,5 miljoner följare och har gjort internationell braksuccé med sina sköna dansmoves hemma i lägenheten.

Olle Nilsson har 2,4 miljoner följare som följer hans updates från den svenska naturen och allt han fångar genom linsen.

Oliver Nordin har 2 miljoner följare och hänför alla med sina häftiga stunts som han utför över hela världen.

Nattid har 2,3 miljoner följare och hon bjuder in alla till att följa henne och allt hon gör i sin vardag, oavsett om det är hemma i bostaden, med vänner eller ute på någon resa.

Den som är en del av Tiktok-communityt vet att antalet följare inte alltid är det viktigaste när det kommer till att nå ut. När en video väl drar i väg kan den uppnå flera miljoner visningar, trots att användaren själv har långt ifrån det antalet i följarskara. Bland årets mest virala videor ser vi både mat, sport, gulliga djur, DIY och sång i en härlig mix.

Alva Blomdahls läckra nutellapizza – 34,7 miljoner visningar

Ludde Blomqvist med sin ”The baddest of them all”-dans – 27,4 miljoner visningar

● Manskören Dad Harmony’s stämsång – 20 miljoner visningar

Alexandra Johnsons saftiga burgerwrap – 86 miljoner visningar

● Emil Henrohns hit ”Jag är mamma” – 4,1 miljoner visningar

Filippas söta och snötäckta hund – 12,7 miljoner visningar

● Zlatan Ibrahimovics första video på Tiktok – 27,7 miljoner visningar

● IFK Kristianstad går viralt med handbollsklister – 53 miljoner visningar

Olof Davidsson visar sina färdigheter i snickeri – 15,7 miljoner visningar

● Bilmärket Koenigsegg gasar på – 6,4 miljoner visningar

Victoria Svensson tillverkar en snygg bänk – 5 miljoner visningar

● Idrottaren Walter Wallberg unboxar sin OS-medalj – 1,1 miljoner visningar

Under 2020 lanserade Tiktok hashtaggen #lärdigpåtiktok som i dag är uppe i över 393 miljoner visningar. Även hashtaggen #allsvenskan gör succé på Tiktok med totalt över 169 miljoner visningar, och nästintill alla allsvenska fotbollslag har numera ett eget Tiktok-konto.

Musik, humor och god mat – de slog igenom stort 2022

Under året har flera kreatörer slagit igenom på Tiktok och vissa har fullständigt dominerat. Bland dessa återfinns Emil Henrohn som genom roliga och igenkännande klipp, hans mest kända är ”Jag är mamma” som visats över fyra miljoner gånger – vilket är otroligt imponerande med tanke på att videon är på svenska. Men det är inte bara Emil som gjort stor succé, även de här fyra Tiktok-profilerna har visat skördat framgång under 2022.

Ludde Blomqvist – Dans, dans, dans och en massa glädje! Ludde får Tiktok fullständigt att vibrera när han är sätter i gång med sina moves!

Josefine Bäck – härligt snackig, personlig och en hejare på att laga mat. Inte konstigt att Josefine och hennes mysiga matlagning gått hem i de svenska stugorna under året.

Dad Harmony – harmoniskt och stämningsfullt. Det är två ord som passar in på kvartetten. Dad Harmony som under året gjort enorm succé med sin stämsång.

Verona Farrell – Verona fokuserar på vintage och fyndar mycket second hand. Hon har en skarp blick för rådande streetstyle och inspirerar med videor från städer hon besöker över hela världen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev