Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är pr-kampanjerna som kan utses till årets bästa – alla nomineringar i Spinn

Publicerad: 23 Oktober 2019, 05:59

JMWGolin för Lidl, Wenderfalck för Samsung och Nord DDB för Klarna kan vinna i Spinn.

Klart vilka som kan vinna i Spinn, Tiktok används för IS-propaganda och Brexitreklam får kritik från rejvare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ROBrexitSpinnMastercard

Spinngalan, som varje år prisar Sveriges bästa pr-insatser, presenterar nu 2019 års nominerade. Nivån på de inskickade bidragen höll enligt Spinn genomgående hög klass, vilket ledde till ett jämt resultat. Flest nomineringar, med sex nomineringar vardera, fick Gullers Grupp och Wenderfalck, tätt följt av Nord DDB och JMWGolin.

Spinngalan äger rum den 28 november på Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm.

Se alla nomineringar nedan.

Årets non profit
#minandraidrott – Riksidrottsförbundet, Det
Backa – Initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar, Sveriges Elevkårer, Geelmuyden Kiese
The World ́s Most Claustrophobic Cinema – Göteborg Film Festival, Stendahls
Ownershift: Vem äger Sverige – Tankesmedjan Ownershift, Techposition
The Equal Edit – Wikimedia Foundation, Wenderfalck
Cp-fria zoner – GIL, YRGO/GIL

Årets digitala kampanj
1337-loppet – ATG, Gullers Grupp och Rodolfo
Dear Condom – RFSU, House of Radon
Fakecations – Best Western, NORD DDB
Grönborg Live – Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools
Refrigerdating – Samsung, Wenderfalck

Årets innovationskampanj
The Sound of Drowning – Trygg-Hansa, BCW
Mönstringslinsen – Rekryteringsmyndigheten, Familjen
Marriage Unblocked – Björn Borg, NORD DDB
Mc?? – McDonald ́s, NORD DDB
Grönborg Live – Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect fools
Feel the sound – Samsung Electronics Nordic, Wenderfalck

Årets integrerade kampanj
The Museum of Fossil Fuels – Vattenfall, 500 Stockholm
30/30-Fonden – Unibet, BCW
Delifresh Plant Beef – MAX Burgers, JMWGolin/Acne/Starcom
The World ́s Most Claustrophobic Cinema – Göteborg Film Festival, Stendahls
Verklighetens hem – Fastighetsbyrån, Wenderfalck

Årets internationella kampanj
Smoooth Dogg – Klarna, NORD DDB
The World ́s Most Claustrophobic Cinema – Göteborg Film Festival, Stendahls
Refrigerdating – Samsung, Wenderfalck

Årets konsumentkampanj
Diplomat X Minimarket – Diplomat AB, Det
1337-loppet – ATG, Gullers Grupp och Rodolfo
SMÖR – En gourmetkrog i kioskformat – Arla Svenskt Smör, Jung Relations
Vi Skapar Historia – Adidas, Jung Relations
Grönborg Live – Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools
Halloween på Liseberg – Liseberg, Welcom
Refrigerdating – Samsung, Wenderfalck
Old Milk – Coop, Edelmann Deportivo Stockolm

Årets realtidskampanj
The sound of Klimatångest – Umeå Kommun, Gullers Grupp
Game of Thrones Anti Spoiler-kit – Telia, JMWGolin
Triss Guldkant – Svenska Spel, Jung Relations

Årets samhällsinformationskampanj
#minandraidrott – Riksidrottsförbundet, Det
Mönstringslinsen – Rekryteringsmyndigheten, Familjen
Backa - Initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar – Sveriges Elevkårer, Geelmuyden Kiese
Fulsprit – Tullverket, Gullers Grupp
Yalla! Körkort - Trafikverket

Årets thought leader
#minandraidrott – Riksidrottsförbundet, Det
Vi kan alla bli mer klimatpositiva – MAX Burgers, JMWGolin
Kvdbil: Begbilsexperten – Kvdbil, Spotlight

Årets varumärkesbyggare
Varumärket som klev upp ur ankdammen – Egmont Publishing, BCW
Vi gör skillnad - the final cut – Vårdföretagarna, Gullers Grupp
Allt annat än olidligt! – Lidl, JMWGolin
Delicato – Delicato, NORD DDB
Kvdbil: Begbilsexperten – Kvdbil, Spotlight

Årets kund
Bella Goldman, Lidl
Daniel Andersson, Nigab
Helene Schöldsten, WSP

Årets rookie
Aynur Isayeva, Gullers Grupp
Elin Jansson, Springtime-Intellecta
Ellen Spångberg, JMWGolin

Tiktok användes för IS-propaganda
Wall Street Journal avslöjar att den populära videoappen Tiktok används av Islamiska Staten för att sprida propaganda till den yngre publiken. Anhängare till IS ska enligt tidningen har delat videos av IS-krigare med vapen och döda kroppar. En del av de videos som publicerats under de senaste veckorna ska ha inkluderat AR-effekter som finns i Tiktok-appen, som applicerar stjärnor eller hjärtan över innehållet. Efter avslöjandet har Tiktok tagit ned ett antal videos och blockat 24 konton.

LÄS MER: "Rasism, skjutande 5-åringar och knark – här syns de svenska annonsörerna på Youtube"

Mother blir Tripadvisors nya kreativa byrå
Mother, med kontor i London, Los Angeles, Shanghai och New York, har vunnit reseplattformen Tripadvisors globala kreativa konto, värt 150 miljoner dollar. Det skriver Adweek. Enligt tidningen har pitchen pågått i en månad där byråer som 72andSunny, Droga5 och The Martin Agency också medverkade. Mother kommer få i uppdrag att lansera en ny kreativ plattform som ska sammanfalla med Tripadvisors 20-årsfriande 2020. Det kommer bland anant innebära att Tripadvisor kan ge mer personaliserade rekommendationer till användarna. Tripadvisor har nyligen också valt en ny global mediebyrå, det kontot gick till Havas.

Brexitreklam får riktik av rejvare
SVT rapporterar att en annons för Tory-partiet i Storbritannien som propagerar för brexit får kritik från rejvare. Det pågrund av att annonsen är utformad för att lika en revj-reklam. Kritiken handlar om att Tory-partiet 1994 var med och stiftade en lag som användes för att förbjuda utomhusrevj. Flera stora elektroniska musikproducenter har sedan tidigare gått ut och öppet visat sitt motstånd till Storbritanniens utträde ur EU, som menar att brexit snarare än att gynna landets elektroniska musikscen kommer att hämma den.

Mastercard köper upp lojalitetsbolag
Mastercard har köpt upp SessionM, ett techbolag som hjälper annonsörer att skräddarsy sina erbjudanden och följa dess effektivitet. Det skriver The Drum. Idag samlar SessionM lojalitetsdata åt varumärken som Coca-Cola, Kimberly Clarke och L'Oréal. Genom förvärvet, vars köpeskilling inte är avslöjad, hoppas Mastercard kunna utveckla sina tjänster för återförsäljare och varumärken. Mastercard har redan gjort ett antal investeringar på lojalitets-området, bland annat uppköpet av Applied Predicitive Technologies, ett analysverktyg som mäter effekterna av marknadsföring.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

ROBrexitSpinnMastercard

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.